KOMMUNENES BANKER
– Nær halvparten av Norges befolkning bor i en kommune som er kunde hos DNB
Og nesten én tredjedel av landets kommuner velger DNB som hovedbank. DNBs leder for bedriftsmarked Norge mener det er tre grunner til nettopp dette.
BankShift har gjennomført en undersøkelse av Norges kommuner og deres valg av hovedbankforbindelse. Blant de tjue største kommunene i Norge er det én tydelig trend: DNB er den soleklart foretrukne banken, og halvparten av landets største kommuner har landets største bank som hovedbankforbindelse.
– Kommunene er en prioritert kundegruppe hos oss, og en vi har jobbet målrettet med over lang tid, forteller DNBs konsernleder for bedriftsmarked Norge, Rasmus Aage Figenschou.
Kommunene følger loven om offentlige anskaffelser, og må derfor gjennomføre regelmessige anbudsrunder for å velge ny hovedbank. De utarbeider et konkurransegrunnlag hvor forskjellige punkter vektes ulikt, for eksempel pris, tekniske løsninger, service og lignende.
Nesten én av tre velger DNB
– Nær halvparten av Norges befolkning bor i en kommune som er kunde hos DNB, forteller Figenschou. Han legger til at DNB er tyngre på mellomstore og store kommunene enn de er på de små, noe han mener er helt naturlig i og med at de er en så stor bank.
Tallene fra BankShifts undersøkelse viser at han har rett: nesten én tredjedel av landets kommuner har DNB som hovedbankforbindelse, og dette inkluderer både mindre og større kommuner.
Av et representativt utvalg av landets kommuner, har DNB vunnet hele 29 prosent av anbudsrundene og dermed blitt valgt som hovedbankforbindelse for kommunene.
Pris har selvfølgelig mye å si, og BankShifts undersøkelse viser at de aller fleste kommunene velger store, regionale IRB-banker over lokale banker.
Likevel er det slik at kommuner, som for eksempel Stavanger, noen ganger velger DNB over andre til tross for at DNB, ihvertfall i denne anbudsrunden med Stavanger kommune, ikke var billigst.
Figenschou opplever at i dialogen med kommunene er tjenester og løsningene bankene tilbyr, både til kommunen og til kommunens beboere, vel så viktige som pris.
– Kommunene har et bredt sett av forskjellige banker som de velger på basis av deres særskilte behov. Pris er så klart ett av kriteriene, men det er helheten som teller. Og som du selv påpeker, valgte Stavanger kommune DNB ut fra helheten i tilbudet vårt, til tross for at vi ikke var lavest på pris i denne anbudsrunden.
En bank for lokaldemokratiet
– Er det urettferdig overfor de mindre bankene at IRB-bankene alltid vil ha et fortrinn på pris?
– IRB-aspektet relaterer seg til kreditt, og for de fleste kommuner er ikke kreditt et viktig kriterium. Så jeg mener at det ikke er utslagsgivende, sier Figenschou.
Figenschou sier det er mange grunner til at offentlige kunder er viktige i DNB.
– Det er bare rett og rimelig at Norges største bank også skal være en god bank for lokaldemokratiet og ta vare på de svakeste. Vi mener at offentlig sektor er veldig viktig og støtter opp under dette med arbeidet vi gjør i banken – gode kundeopplevelser, spesialprodukter og ansatte som bryr seg.
Skreddersydde spesialprodukter
Ifølge konserndirektøren er det tre ting som gjør at DNB vinner kommunenes anbudsrunder gang på gang.
– For det første er de offentlige kundene en viktig kundegruppe for oss og vi er villige til å strekke oss langt for å løse utfordringene kommunene har i sin hverdag, sier han.
– For det andre er vi store nok til at vi kan dyrke spesialkompetansen, og sikre kontinuitet, forteller Figenschou. Han legger til at banken har hatt et sterkt internt bransjemiljø over mange år, og at det er mange i DNB som har vært ansatt i offentlig sektor som nå jobber med den samme sektoren som kunder.
– Og for det tredje utvikler vi spesialprodukter som er skreddersydd kommunenes behov. Det skaper gode kundeopplevelser for kommunenes kunder igjen, og dette er kanskje vårt viktigste verdiforslag.