IDENTIFISERING 

Nær halvparten har tatt i bruk BankID-appen

BankIDs egen app er nå den mest populære digitale identifikasjonsmetoden her til lands.

BankID-appen er tatt i bruk av to millioner, og er nå den mest bruke BankID-metoden.
Publisert Sist oppdatert

I fjor ble det kjent at norske BankID Bankaxept gikk bort fra sin mobilløsning, noe som gjorde at brukere fremover måtte benytte enten den nye appen deres, eller kodebrikke.

Hittil har rundt halvparten av alle brukere gått for app, opplyser selskapet i en pressemelding. Det tilsvarer omkring to millioner brukere.

– I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.

Trygg med enkle regler

En ting er brukervennligheten; appen tillater innlogging og identifikasjon med biometri, altså skanning av ansikt eller fingeravtrykk, blant annet. Ifølge selskapet halverer denne løsningen tiden det tar å betale på nett, og de fleste av BankID-brukerne har nå tatt dette i bruk.

Viktigere er det at appen er langt sikrere enn andre metoder, ifølge selskapet. Dette ble også påpekt i et forskningsprosjekt ved NTNU i fjor. Da uttalte professor Kristian Gjøsteen til NRK at kodebrikken måtte «bort fort».

I en pressemelding påpeker BankID Bankaxept at handlehøytiden man er midt oppe i, også er høysesong for svindel.

– Men følger du noen enkle regler, vil BankID-en din forbli trygg, sier Bjerved og lister opp:

  •  Ikke oppgi BankID til folk som ringer deg
  • Ikke logg deg inn med BankID fra lenker i SMS eller e-post
  • Hører du noe om «sikker konto», så er det svindel 

Flere løsninger

Til sammen bruker over tre millioner nordmenn BankID med app, enten gjennom selskapets egen løsning eller apper fra SpareBank 1 eller Nordea. Resten av befolkningen bruker fortsatt kodebrikken eller BankID på mobil. Den siste metoden er som nevnt på vei ut, mens kodebrikken foreløpig vil bestå.

– Appen gir deg bedre informasjon mens du logger inn, slik at du kan reagere og stanse dersom noe ikke stemmer. Det er også i appen de største forbedringene kommer, som selvbetjening ved glemt passord og andre nyttige funksjoner, sier Bjerved.