SOMMERSPALTEN

Nordea-lederen klar på hva han ville gjort: – Vi er helt avhengig av å bygge opp under innovatører. Her har vi mye å lære

Leder for data, digital sales og engagement hos Nordea, Anders Karde, er dårlig på solsenga, men fascinert av vannet.

SOMMERSPALTE
Leder for data, digital sales & engagement hos Nordea Norge, Anders Karde.
Publisert

Velkommen til BankShifts sommerspalte. Her vil du bli bedre kjent med noen av bransjens mest kjente fjes, som svarer på spørsmål som hvilke konkurrenter de hater å tape til, og hva de drømte om å bli da de var yngre. Spalten vil publiseres gjennom hele juli.

I dagens spalte blir vi nærmere kjent med leder for data, digital sales og engagement i Nordea, Anders Karde. Han har vært i Nordea i rett over syv år, der han tok over stillingen han nå har, tilbake i 2020. Før Nordea har Karde vært innom blant annet Nordnet og Odin Forvaltning. Karde har gjennom sitt utdanningsløp vært innom flere respekterte universiteter. Han tok en MSc på Handelshøskolen BI, før han var innom Harvard Business School i to omganger, NTNU og MIT.

– Er det norgesferie, utenlandsferie eller ingen ferie i år?

– Det blir en kombinasjon. Er veldig glad i Norsk natur, men barna er mer klar for garanti for varme og strand. Så det blir en liten tur til Spania også. Som de fleste som skal feriere utenfor Norge sitter jeg og følger med på valutakursen. Følger også tett med på mine kollegaers uttalelser om hvilken vei krona er forventet å gå, og håper på en gladmelding fra Kjetil Olsen på vei inn i ferien nå.

– Hva gjør du for å koble av?

– Høres kanskje rart ut, men jeg liker å snekre og pusse opp. Har holdt på med et evighetsprosjekt i renovering av huset. Da kobler jeg helt av og får brukt hjernen på å løse andre problemer. Er stort sett dårlig til å ligge rett ut på en solseng.

– Hva er du mest stolt av at dere har fått til så langt i år?

– Det at vi har klart å bygge et solid team av utrolig dyktige spesialister i Data, Digital Sales and Engagement Teamet i Nordea. Det er kollegaer som både inspirerer og utfordrer meg hver eneste dag på jobben, og som er verdens beste gjeng å være på Syng med!

– Vi har for alvor tatt steget til å bli en av de absolutt viktigste motorene i Nordea. Så langt i år har vi skapt over 10 mill proaktive digitale interaksjoner.

– Etter oppkjøpet av Danske Banks portefølje av personkunder har Nordea-konsernet virkelig snudd maskineriet sitt mot Norge, og vi jobber nå på spreng for å implementere og forenkle utallige kundereiser. Vi gleder oss til å ta imot mange kunder og kollegaer mot slutten av året.

– Du får tilgang til en valgfri sum fra Oljefondet, hva ville du brukt pengene på?

– Innovasjon og tilrettelegging for gründere i Norge. Vi er helt avhengig av å bygge opp under innovatører. Her har vi mye å lære av våre nordiske naboer. 

– Hvilken konkurrent skulle du gjerne ha jobbet med?

– Generelt så mener jeg at banker i Norge er dyktige på å samarbeide der vi kan. Kanskje spesielt viktig med tanke på svindel. Dette begynner å bli et samfunnsproblem og som også fører med seg fortvilelse og skam hos de som er offer for svindel. Jeg hadde gleden av å møte mange banker under et besøk i Madrid tidligere i år, og kanskje spesielt var det møtet med BBVA som jeg vil trekke frem som noen jeg kunne tenkt meg å jobbe med.

– Du har fått muligheten til å reise tilbake i tid og ta et nytt karrierevalg. Hva ville du valgt?

– Marinbiolog. Har alltid vært fascinert av havet.

– Hva er en bok alle bankfolk bør lese?

– «Maskiner som tenker» og «Rewired».

– Hvilken konkurrent er det ekstra surt å tape terreng til?

– Alle, er en dårlig taper.

– Fortell noe om deg selv, som vi ikke kan lese på LinkedIn?

– Ja, nå har jeg jo nevnt snekring. Kanskje det at jeg de siste to årene har blitt veldig fascinert av svømming. Det store målet for sommeren er å svømme rundt Kalvøya i Bærum.