KUNDERÅDGIVNING

Nordea stenger for drop-in i nord

På bankfilialen i Harstad har Nordea nå bestemt seg for å stenge for drop-in-tilbudet til sine kunder.

Nordea
Publisert

Nordea i Harstad har nå stengt dørene i bankfilialen for kunder som ønsker drop-in samtaler med kunderådgivere, skriver lokalavisen Harstad Tidende

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Johannes Utvåg i banken, er det ingen større grunn, annet enn at kundene nå er mer digitale.

– Det er ikke en del av en større strategi og det vil variere fra sted til sted hva som er den beste løsningen. For Harstad sin del er det et resultat av endret kundeadferd, da det er stadig færre som kommer innom oss fysisk, sier Utvåg til BankShift.

– Samtidig blir de vanlige banktjenestene i stor grad utført ved hjelp av mobilbank og betaling med kort og mobil. I dag går man med banken «i lomma», og vi ser at kundene i gjennomsnitt logger seg inn i mobilbanken nesten en gang om dagen, legger Utvåg til.

Det var gjennom pandemien og nedstegningen av samfunnet at kundeadferden endret seg. Noe som virker å være mer tidseffektivt.

– 40 prosent av alle møter vi har med kunder er videomøter, som ble spesielt populært under korona-nedstengingen. Da oppdaget kundene at de sparte masse tid, de kunne ha møte med banken i lunsjen på jobben eller hjemme i sofaen, uten å måtte bruke tid på å reise. Når kunden avtaler tid kan rådgiverne de møter være godt forberedt på deres situasjon og problemstilling, sier Utvåg.

Han påpeker og at man ved hovedkontoet i Oslo åpnet for drop-in tidligere i år, da man så at dette var et tilbud som kunder kunne trenge.

– Så med andre ord, dette vil variere og er noe som vurderes fortløpende, sier Utvåg.