BETALING

Nordmenn omfavner mobilbetaling

Nesten 20 prosent av kortkundene til Eika-bankene har tatt i bruk en mobil lommebok. En tredjedel av alle Sparebank 1-kunder har aktivert tæpping med Vipps. DNB leverer ikke fra seg tall, men forteller om stor interesse både for Vipps og Apple Pay.

Betaling med mobiltelefonen, her representert ved Vipps, er noe nordmenn har ventet på.
Publisert

Det har gått litt over to måneder siden Vipps lanserte tæpping med mobil, for kundene i DNB, Eika Gruppen og Sparebank 1-alliansen. Og at Apple Pay dagen etter ble tilgjengelig for alle kunder i DNB og Eika.

Når de tre aktørene nå kommenterer interessen etter de første månedene, er konklusjonen ikke overraskende at tiden var overmoden for å tilby nordmenn å betale med mobiltelefonen.

Så sent som i 2023 var det ikke mer enn åtte prosent av alle betalinger i fysiske betalingsterminaler som ble gjort med mobil eller klokke, ifølge «Kunderetta betalingsformidling», Norges Banks årlige rapport med betalingsstatistikk.

Det er med god margin passert.

I forbindelse med Vipps-lanseringen i desember kom Kjetil Bøe, leder for BankAxept, med følgende spådom om utviklingen det kommende året:  

– Det vil ikke overraske meg om en fjerdedel av alle nordmenn tæpper med mobilen i butikken i 2025.

Det vil Bøe med all sannsynlighet få rett i.

De unge er først ut

Allerede etter to måneder kan Eika Gruppen melde at nesten 100.000 av Eika-bankenes drøyt 500.000 kortkunder har tatt i bruk en mobil lommebok.

Ikke uventet er interessen størst i aldersgruppen 18–24 år. En av tre betalinger i den gruppen blir utført med mobilen. Blant dem som er 25–34 år er andelen på 21 prosent.

Erlend Sundvor, direktør for betalingsløsninger i Eika Gruppen

– Vi er glade for at så mange av våre kunder tar i bruk mobile betalingsløsninger. Det er et viktig skritt i retning av en mer digital og brukervennlig bankhverdag, sier Erlend Sundvor, direktør for betalingsløsninger i Eika Gruppen til BankShift.

1,7 millioner kjøp med mobilen

For Eika gruppen som helhet er andelen betalinger som blir gjort med Vipps eller Apple Pay på 14 prosent. Men bruken varierer kraftig mellom bankene. Hos 20 av gruppens 47 banker er andelen kortbetalinger som blir gjort med mobilen på nesten 20 prosent. 

– Bare i januar foretok disse kundene 1,7 millioner kjøp med en av de mobile lommebøkene vi tilbyr, og vi ser at bruken øker fra uke til uke, sier Sundvor og legger til:

– At vi har fått til dette så raskt viser verdien av samarbeid mellom sterke faglige miljøer både i Eika og i bankene, og verdien av standardiserte løsninger i alliansen.

Om Eika-kundene foretrekker Appe Pay eller Vipps ønsker Sundvor ikke å si noe om. Men at de kan velge, er han sikker på har bidratt til den raske omfavnelsen av mobilbetaling.  

– Folk har ulike preferanser. Noen foretrekker det ene, noen foretrekker det andre. Det å ha valgmulighetene, gir uten tvil høyere totaltall, sier Sundvor.

Formidabel aktivering

I Sparebank 1-alliansen er det Vipps som gjelder. Når Apple Pay kommer er foreløpig uklart. 

«Sparebank 1 jobber for at Apple Pay skal bli tilgjengelig for kundene våre innen utgangen av første halvår i 2025» var beskjeden fra Sparebank 1 Utvikling i desember. Beskjeden er den samme nå.

Direktør for betaling i Sparebank 1, Tore Haarberg.

På den andre siden har Sparebank 1-kundene virkelig omfavnet Vipps. I løpet av to måneder har en tredjedel av alliansens kunder aktivert tæpping med Vipps.

– Vi er veldig fornøyde med starten, og har opplevd en formidabel aktivering siden lanseringen, skriver Tore Haarberg, direktør for betaling i SpareBank 1 Utvikling, i en e-post til BankShift.

Han forventer at det vil bli enda flere frem utover våren og sommeren, når Vipps får på plass betaling med kredittkort og debetkort, slik at det ikke bare er BankAxept, men også Visa og Mastercard som kan benyttes ved tæppingen. 

Julia Stelzer Norberg, kommunikasjonsrådgiver i DNB.

Både Vipps og Apple Pay er vinnere

DNB ønsker ikke å dele noen tall i det hele tatt, verken om hvor mange som har aktivert Vipps og Apple Pay, eller hvor stor andel av alle transaksjoner som blir betalt med mobiltelefon.

Men det korte e-postsvaret fra kommunikasjonsrådgiver  Julia Stelzer Norberg er likevel interessant:

«Flere kunder har aktivert Tæpp med Vipps enn Apple Pay hos oss, men bruken av Apple Pay er fortsatt større», skriver Norberg.

Hun er glad for at kundene har to alternativer å velge mellom og er spent på hvordan konkurransebildet vil utvikle seg etter hvert som tæpp med Vipps får mer funksjonalitet på plass.