IT-SYSTEM

Norges Bank truffet av IT-problemer

Problemene hos sentralbanken ligger hos en annen leverandør enn hva de store problemene ellers i verden ligger hos.

Norges Bank publiserte tirsdag deler av en rapport ved en feil. Tallene legges egentlig ikke fram før 7. desember.
Publisert Sist oppdatert

Bloomberg melder at nettsystemet til Norges Bank har problemer fredag, samme dag som IT-problemer knyttet til cybersikkerhetstjeneste-selskapet Crowdstrike har skapt problemer rundt hele verden.

E24 omtalte saken først og skriver at det skal dreie seg om at sentralbanken må ty til bruk av e-post og telefon i blant annet auksjon rundt F-innskudd fredag.

– Det stemmer at vi har hatt problemer med auksjonen rundt F-innskudd som E24 skriver om og enkelte andre ikke-kritiske systemer i formiddag. Problemene med F-innskuddssytemet er nå løst, og vi jobber videre med de øvrige systemene som er påvirket, skriver pressesjef Bård Ove Molberg i Norges Bank i en epost til BankShift.

Han oppgir at problemene skal ligge hos leverandøren Intility, som jobber med å finne løsninger, og at driften ellers går som normalt hos Norges Bank.

– Norges Banks oppgjørssyystem er ikke påvikret av denne hendelsen. Vi er og klare for å motta ud på dagens F-auksjon på epost og telefon. Systemene fungerer så som normalt, og vi regner med å kunne gjennomføre auksjonen på normal måte i ettermiddag, sier Molberg.

Verden over

IT-problemene knyttet til Crowdstrike har truffet selskaper verden over, og det er Microsoft-brukere som er truffet. Enkelte banker i Asia skal være truffet av problemene som blant annet har skapt full flyplass-kaos fredag formiddag verden over. Men problemene skal ikke ha truffet de største norske bankene.

Både DNB og Sparebank 1-gruppen oppgir til BankShift at alt er som normalt.

– Alt er som normalt hos oss. Vi er ikke påvirket, skriver DNB i en epost.

– Vi opplever ikke problemer hos oss, skriver Sparebank 1 i en SMS.