IT-SYSTEM
Norges Bank truffet av IT-problemer
Problemene hos sentralbanken ligger hos en annen leverandør enn hva de store problemene ellers i verden ligger hos.
Bloomberg melder at nettsystemet til Norges Bank har problemer fredag, samme dag som IT-problemer knyttet til cybersikkerhetstjeneste-selskapet Crowdstrike har skapt problemer rundt hele verden.
E24 omtalte saken først og skriver at det skal dreie seg om at sentralbanken må ty til bruk av e-post og telefon i blant annet auksjon rundt F-innskudd fredag.
– Det stemmer at vi har hatt problemer med auksjonen rundt F-innskudd som E24 skriver om og enkelte andre ikke-kritiske systemer i formiddag. Problemene med F-innskuddssytemet er nå løst, og vi jobber videre med de øvrige systemene som er påvirket, skriver pressesjef Bård Ove Molberg i Norges Bank i en epost til BankShift.
Han oppgir at problemene skal ligge hos leverandøren Intility, som jobber med å finne løsninger, og at driften ellers går som normalt hos Norges Bank.
– Norges Banks oppgjørssyystem er ikke påvikret av denne hendelsen. Vi er og klare for å motta ud på dagens F-auksjon på epost og telefon. Systemene fungerer så som normalt, og vi regner med å kunne gjennomføre auksjonen på normal måte i ettermiddag, sier Molberg.
Verden over
IT-problemene knyttet til Crowdstrike har truffet selskaper verden over, og det er Microsoft-brukere som er truffet. Enkelte banker i Asia skal være truffet av problemene som blant annet har skapt full flyplass-kaos fredag formiddag verden over. Men problemene skal ikke ha truffet de største norske bankene.
Både DNB og Sparebank 1-gruppen oppgir til BankShift at alt er som normalt.
– Alt er som normalt hos oss. Vi er ikke påvirket, skriver DNB i en epost.
– Vi opplever ikke problemer hos oss, skriver Sparebank 1 i en SMS.