BETALING

Norges Bank vil inn i europeisk straksbetaling-tjeneste

Det jobbes mot en avtale for å komme seg inn i TIPS, som skal forsikre at Norge ikke faller bakpå i utviklingen av realtidsbetalinger mot Norden og resten av Europa.

Norges Bank.
Publisert

Det europeiske systemet Target Instant Payments Settlement (TIPS) ble lansert i 2018 og brukes til oppgjør i euro og svenske kroner. I tillegg vil danske kroner bli integrert våren 2025.

Siden 2020 har Norges Bank utredet en utvidelse av rollen banken har som oppgjørsbank for oppgjør av realtidsbetalinger. Gjennom de to siste årene har Norges Bank dermed vurdert muligheten for oppgjør av realtidsbetalinger i norske kroner via TIPS.

– Konklusjonen er at ved å delta i Eurosystemets TIPS-løsning, legger vi til rette for en best mulig utvikling av norske realtidsbetalinger fremover. Forhold som kostnader, sikkerhet og beredskap, samt mulighet til å legge til rette for særskilte norske behov, har vært viktige elementer i vurderingen, skriver Norges Bank i en pressemelding.

Derfor vil Norges Bank fortsette samtalene med den europeiske sentralbanken (ESB) med mål om en avtale.

Skulle en avtale komme i boks vil deltakelse innebære at oppgjøret av realtidsbetalinger mellom bankene foretas i TIPS-systemet, på vegne av Norges Bank.

– Det vil sikre at infrastrukturen for oppgjør av realtidsbetalinger i norske kroner utvikles i takt med utviklingen i Norden og Europa forøvrig, skriver Norges Bank.

Hvitvasking

I 2023 var det flere banker som stoppet tjenesten straksbetaling, ettersom det ble vanskelig å etterleve skikkelige hvitvaskingsregler.

Tidsbegrensning på betalinger er også noe Finans Norge foreslår man i 2024 har snakket om hvordan man skal kjempe mot problemet.

– De fleste bankene har skrudd av straksbetaling som default, noe som gir bankene større mulighet til å oppdage og stanse beløp. I tillegg har bankene selv satt opp kriterier ut fra risikovurdering for sin bank på hvilke betalinger som kan forsinkes ytterligere, og stoppes og sjekkes. Dette vil variere fra bank til bank, sa forbrukerdirektør Gry Nergård i Finans Norge til BankShift i en artikkel om tiltak mot svindel, tidligere i år.