FINTECH
Ny fintech-satsing skal gjøre Intrum til mer enn bare innkasso
Inkassoselskapet ønsker å tilby hele verdikjeden fra faktura til innfordring i ny satsing ledet av tidligere Danske Bank-topp.
Inkassoselskapene har hatt noen tøffe år. Etter at regjeringen kuttet i salærer og gebyrer har gode resultater blitt snudd til tap.
For Intrum har dette betydd to strake år med tap og et samlet underskudd på 78 millioner kroner i 2022 og 2023. Riktignok endte første kvartal med et overskudd på 29 millioner kroner, men lønnsomheten fra før pandemiårene er borte.
– Vi kommer aldri tilbake til så gode resultater tuftet på skyldnerbetalte salærer, og det skal vi heller ikke, sa sjefen i Intrum Norge, Steinar Nielsen til Dagens Næringsliv tidligere i år.
Samtidig blir bransjen, som BankShift nylig fortalte om, utfordret av nye aktører som Billogram og Ropo som vil ta hånd om hele verdikjeden fra fakturautsendelse til et eventuelt inkassooppdrag på vegne av sine kunder.
Flytter oppover i verdikjeden
Nå tar Intrum grep. Med den nye fintech-satsingen Inio skal det tradisjonelle inkassoselskapet flytte oppover i verdikjeden og, akkurat som Billogram og Ropo, begynne å tilby kundene hele pakken fra fakturering til inkasso og i den samme slengen automatisere håndteringen av kundenes kunder.
– Når inntektsgrunnlaget er i endring, må man få flere ben å stå på, sier Knut Anders Wangen, som har fått oppdraget med å bygge opp Inio-satsingen i Norge.
Wangen sluttet i jobben som kommersiell direktør i Danske Bank i mai i år. 1. september var han på plass som norsk Inio-sjef, og gjorde den samme reisen fra Danske Bank til Intrum som Norge-sjef Nielsen gjorde et år tidligere.
– Et veldig viktig poeng for meg var at Inio er et strategisk prosjekt som er forankret på konsernnivå, og det har en intensjon om å løse et reelt problem for kunden. Et stort selskap vil aldri kunne klare å bare magisk generere nye inntekter, hvis forankringen og intensjonen mangler, sier Wangen.
Venter de første kundene neste år
Inio er fortsatt helt i startfasen. Det første pilotprosjekt med en større svensk kunde skal være klart over nyttår og Wangen regner med at den første norske kunden på Inio-plattformen skal være på plass i løpet av første kvartal.
Tanken er Intrum fortsatt skal stå for det siste inkassoleddet i kjeden, mens Inio-plattformen skal ta hånd om all aktivitet frem til det punktet at en ubetalt faktura skal kreves inn. Alt skal likevel være sømløst integrert, slik at store kunder skal kunne koble seg til via et API og få en komplett nordisk løsning.
Plattformen kommer fra et sveitsisk selskap, eCollect, som Intrum kjøpte i fjor. Den har så blitt videreutviklet for å kunne levere også på de mer krevende nordiske markedene.
– Vi har klart å løse mange problemer innen betaling de siste årene, en av dem som gjenstår en friksjonsfrie, gjentakende betalinger på kreditt. Særlig onboarding og utsendelse av den første fakturaen er utfordringer for mange etablerte selskaper som har kundeakvisisjon på agendaen, sier Wangen og forteller at han selv opplevd å få et inkassovarsel som første kontakt med et nytt selskap fordi den første fakturaen enten aldri ble sendt eller sendt i en kanal han ikke var klar over.
Distrbusjon er ikke alt
At en majoritet av norske fakturaer i dag kommer som e-faktura eller avtalegiro, mener Wangen er et bevis på at Norge har klart å utvikle en glimrende distrbusjonskanal.
Det betyr ikke han synes «bildet» av papirfakturaen som følger med, nødvendigvis er den optimale kommunikasjonen med kundene. Ifølge statistikk basert på fakturaer fra kunder til Intrum, som Wangen har sammenstilt, blir rundt 45 prosent av vedlegg til e-fakturaer åpnet, mens det er litt under 30 prosent for avtalegiro.
Jo større variasjon det er i beløp fra måned til måned. jo oftere sjekker kundene vedlegget.
– E-faktura er en effektiv distribusjonskanal, men det finnes jo andre måter å kommunisere på, for eksempel via egen app, slik mange gjør i dag, sier Wangen og forklarer at nettopp app-løsninger som tilbyr kunden ulike betalingsalternativer er en av løsningene Inio legger opp til.
– Nå er det jo flere aktører som allerede har etablert seg som tilbydere av hele verdikjeden. Du frykter ikke at dere kommer sent til festen?
– Dette er jo ikke «winner takes it all»-marked. Distribusjon innenfor B2B handler om utholdenhet og styrke. Om noen har kommet på banen tidligere, er ikke avgjørende, sier Wangen.
Har fordel av egen merkevare
– Som Nordens ledende inkassoselskap har vi jo allerede relasjoner med mange av de største kundene som kan vært interessert av å få hele pakken fra et hold. Å utvide vårt kundeforhold blir en distribusjonsstrategi som vil være ekstremt viktig for selskapet, sier Wangen.
Selv om Intrum-navnet er et innsalgsargument, er det slik at plattformen Wangen skal selge inn, er ment å være så lite synlig som mulig.
Inio er en white label-løsning der fakturaer blir sendt ut med Inio-kunden som avsender. Og slik vil det være helt til betalingen går til inkasso. Da tar merkevaren Intrum over igjen.
– Det er bemerkelsesverdig hvor mye raskere man får inn betalinger hvis et varsel sendes ut med Intrums logo enn med selskapets logo, sier Wangen.