TEKNOLOGI

Ny rapport: Målrettet bruk av KI skaper dobbelt så stor verdi

Boston Consulting Group lanserer en rapport med oversikt over hvilke KI-strategier som gir mest lønnsomhet, og kommer med tre konkrete tips til hvordan KI best bør implementeres for å øke lønnsomheten.

Ki kan gi stor verdi hvis det bare blir implementert riktig, viser en rapport fra Boston Consulting Group.
Ki kan gi stor verdi hvis det bare blir implementert riktig, viser en rapport fra Boston Consulting Group.
Publisert

Bruk av kunstig intelligens kan ikke bare gi effektivitetsgevinster, men også bli et strategisk konkurransefortrinn. Det er konklusjonen i rapporten How Insurers Can Supercharge Their Strategy with AI fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), som lanseres globalt fredag morgen. Der pekes det ut områder hvor KI kan gi størst verdi.

Rapporten retter seg mot forsikringsnæringen, men funnene har også relevans for banksektoren, som i likhet med forsikring er avhengig av solid risikostyring, regulatorisk etterlevelse og kundetillit.

Målrettet innsats, dobling av verdier

Bruken av KI i såkalt «underwriting» – vurdering av hvem og hva man bør forsikre eller gi lån til, og på hvilke vilkår – fremheves som et område med størst effektivitetsgevinst – inntil 36 prosent, basert på rapportens data.

Noe annet rapporten viser, er at det er de selskapene som konsentrerer investeringene sine i noen få utvalgte kjerneområder – som risikovurdering, kundeservice eller skadebehandling – som lykkes best med å realisere verdien av KI. 

Ved å satse målrettet på områder med høy påvirkning på lønnsomhet, skaper de ifølge BCG dobbelt så mye verdi som etternølerne. Denne slutningen trekkes etter å ha undersøkt 1000 globale forsikringsselskaper.

Målrettet innsats gir dobling av verdier, ifølge rapporten fra Boston Consulting Group.
Målrettet innsats gir dobling av verdier, ifølge rapporten fra Boston Consulting Group.

De tre beste tipsene

Rapporten fra BCG er generelt tydelig i sine råd om å ikke spre KI-satsingen for bredt ut, men å holde seg til noen få fokusområder. Det er slik, ifølge rapporten, at KI faktisk kan skape verdi i bedriften.

BCG anbefaler tre ting:

  • For det første bør man bruke KI til å spisse innsatsen og styrke det konkurransefortrinnet man allerede har. 
  • For det andre bør det satses hardt på å skape resultater i resultatregnskapet på kort sikt. Forvandle noen få, verdifulle funksjoner – og unngå tiltak som blir for små til å gjøre en reell forskjell. 
  • For det tredje påpeker de at implementering av KI krever god ledelse, samt investeringer i mennesker og prosesser. «Ikke bli sittende fast i et rent teknologispor», advares det.

Halverer migrasjonstid til skyløsning

Rapporten viser også hvordan KI-drevet «smart migrasjon» hjelper selskaper med å halvere overgangstiden til skyen, redusere kostnader, og endre hvordan IT-avdelinger opererer.

BCG skriver at nesten alle deres kunder kjører piloter som omfatter både eksisterende drift og endringsinitiativer. Ett ledende forsikringsselskap i EU implementerer for eksempel et KI-drevet program for «smart migrasjon», der over 50 prosent av produktene flyttes fra eldre systemer til skybasert arkitektur. 

Ved å bruke KI til å analysere gammel kode, hente ut forretningsregler og automatisere datakartlegging, forventer selskapet å halvere migrasjonstiden og redusere overgangskostnadene med 30 prosent.

Andre områder med stort potensiale er KI-baserte kodeassistenter (som GitHub Copilot og nye verktøy som Vercels vO og Cursor AI), som hjelper utviklere med å skrive, forbedre og teste kode raskere, mens virtuelle agenter kan automatisere førstelinjestøtte og løse rutineproblemer umiddelbart. 

På denne måten kan man oppnå raske effektivitetsgevinster uten å måtte bygge egne modeller fra bunnen av.

Isolerte piloter fungerer dårlig

Rapporten fastslår avslutningsvis at det ikke er nok å eksperimentere med KI i isolerte piloter. 

Skal teknologien bidra til bedre risikovurdering, effektiv kundedialog og kostnadsbesparelser, må den integreres i kjernen av virksomheten – med alt det innebærer av organisasjonsendring og kompetansebygging.

Utdrag fra rapporten er basert på en oversettelse gjort av KI, som er faktasjekket av journalisten.