RESULTAT
Nye knalltall fra overskuddsmaskinen
År etter år leverer regnskapsleverandøren Fiken resultater som andre fintech-selskaper bare kan drømme om. Med et resultat før skatt på 212 millioner kroner, var 2024 intet unntak.

– Vi er ikke så opptatt av tall her i Fiken, så jeg har tatt med meg en liten jukselapp med tallene som dere journalister er så opptatt av, humrer Fiken-gründer og daglig leder Bendik Gill Bakken.
BankShift har tatt turen innom kontoret over Paleet midt på Karl Johan for å få vite om den klarest lysende stjernen på den norske fintech-himmelen har fortsatt sin lange «streak» av rekordsterke resultater.
Og joda, Bakken & Co skuffet ikke i fjor heller.
– Vi omsatte for 375 millioner kroner i fjor og fikk et resultat før skatt på 212 millioner kroner, leser Bakken høyt fra mobiltelefonen sin, og legger til at selv om regnskapet ikke er sendt inn til Brønnøysund ennå, er slik de endelige tallene vil bli.
Flink på å være introvert
I 2023 var tilsvarende tall 281,5 millioner kroner i driftsinntekter og 171,1 millioner kroner i resultat før skatt. Hvis man tar de to nøkkeltallene fra 2017 og fremover, får man to nesten like vekstkurver. Det samlede resultatet før skatt siden starten har passert 700 millioner kroner, og de siste fire årene har resultatmarginen vært på over 50 prosent.
– Vi har vært flinke på å være introverte og fokuserte på å bygge et skikkelig godt produkt. Tallene viser bare at det er god måte å lykkes på, sier Bakken.
Passerte 100.000 og ble ti år
Slike resultater krever godt påfyll av nye kunder, og også der kan Fiken vise til en kurve som bare har gått oppover. Kundetallet har vokst hvert å siden starten, og veksten hvert år har vært litt større enn året før.
I fjor ble imidlertid veksten ekstra stor. 35.000 nye kunder valgte Fiken, som dermed passerte 100.000 kunder litt ut på høsten. Per i dag har Fiken cirka 113.000 kunder.
– I fjor ble det innført krav om at alle måtte levere skattemelding fra system. Det bidro sterkt til kraftige veksten. Vi har vokst ganske så linjært år fra år, men det spørs om vi klarer å toppe det i år. Det kan være at 2025 blir det første året der veksten i antall kunder blir lavere enn året før, sier Bakken.
Milepælen 100,000 kunder ble passert omtrent samtidig som 10-årsdagen fant sted. Begge delene ble feiret med den årlige «workation»-turen, som i fjor gikk til Hellas.
Da tar Bakken og hans medgründere Joakim og Aleksander Blomskøld samtlige ansatte på tur for å jobbe med noe gøy og samtidig har det gøy.
Sikter på 200.000 kunder
– 10 år og 100.000 kunder. Hva skjer de neste ti årene?
– Det må jo bli å få 200.000 kunder, sier Bakken med et smil, før han fortsetter:
– Resultatene våre har kommet av at vi har hatt en jevn vekst av kunder, ikke fordi vi har skudd opp prisene. I takt med at vi bredder produktet, blir markedet større og vi kan få flere kunder. En dobling fra dagens nivå er et naturlig langsiktig mål for Fiken.
I mange år bygget Fiken opp merkevaren gjennom å annonsere på Facebook og Google, og fikk i lang tid være ganske alene om det. Når konkurrentene etter hvert begynte å dukke opp, gikk Fiken videre til radioreklame.
– Vi var først, men hører du nøye etter er det i dag ganske mye reklame for regnskapsprogrammer mitt oppi all gulost og Rema 1000. Mediekanalene skylder oss ganske mye «goodwill». Vi har på en måte introdusert en helt ny kategori inn i medielandskapet, sier markedssjefen i Fiken, Simen Schikulski.
– Jeg er den største utgiftsposten
For et par år tilbake tok han Fiken over i tv-reklameverdenen. Først gjennom å være sponser for ulike programmer. Men i år har Fiken også begynt å sende tradisjonell tv-reklame i lineær-tv for å styrke merkevaren til selskapet.
– Det er jeg som er den største utgiftsposten i Fiken i dag, sier Schikulski.
– Selv om Fiken går bra og øker markedsandelene, ser vi at det fortsatt er masse potensial. Når vi spør nye kunder om hvordan de har funnet oss, er det vanligste svaret anbefaling fra venner, fortsetter han.
– Hvor godt kjent er Fiken blant nordmenn?
– På nasjonalt nivå ligger vi på rundt 70 prosent. Alt vi har klart å få noe så tørt som et regnskapsprogram til å nå nivåer som gulost eller andre vanlige pålegg til folk, er egentlig ganske fantastisk.
En egen Fiken-kultur
Det er ikke bare når det gjelder tall som Fiken skiller seg ut. Kulturen i selskapet er også noe helt for seg selv. Det første man møter på kontoret til Fiken, er en enorm mengde sko. På jobb bruker de fleste tøfler eller går i bare sokkelestene. Bakken tilhører den siste kategorien.
Timelister og ferielister er andre ting som ikke blir brukt hos Fiken.
Bakkens forklaring er at han stoler på de ansatte til 100 prosent.

Schikulski mener en del av hemmeligheten bak fremgangen til Fiken, både hva gjelder kultur og resultater, ligger i det faktum at Bakken og brødrene Blomskøld fortsatt er eneste eiere av selskapet og har en klar visjon om hvilket selskap Fiken skal være.
– Jeg har vært her i fire år og gjør helt andre ting enn da jeg begynte, og slik er det med mange andre flinke kolleger. Vi har tre gründere som jobber sammen med oss hver eneste dag, og driver med de samme problemstillingene. Det smitter over til meg og andre som har litt ekstra interesse for det. Det er noe annet å jobbe for en organisasjon som prioriterer kvalitet og gøy, enn i system med eiere eller investorer som skal cashe ut mest mulig innen en viss tid, sier Schikulski.
– Hadde penger vært driveren til Joachim og Alexander og meg, hadde Fiken vært et helt annet selskap. For oss er det den faglige utfordringen i å lage et skikkelig godt produkt som har motivert oss, sier Bakken.
Hadde blitt en krevende investor
– Likevel sitter dere med mange hundre millioner i overskudd opptjent over flere år. Hva skal dere gjøre med pengene?
– Vi investerte jo 40 millioner i Folio for noen år siden. Det har vært godt brukte penger, sier Bakken.
Samtidig innrømmer han at det ikke finnes noen umiddelbare planer om flere lignende strategiske investeringer fra Fikens side.
– Men du har ikke lyst til å bruke en del av dine private penger og bli engleinvestor på siden? Det er en god del gründere som har valgt den veien.
Blant annet har hans gründerkolleger, brødrene Blomskøld, investert i helsestartupen Amino (lenke til Shifter).
– Alt er individuelt, men en del føler jeg har vært litt ferdige med det de har gjort og ønsket å gjøre noe nytt. Der er ikke jeg ennå, sier Bakken og fortsetter:
– Dessuten er jeg veldig produktmenneske. Hvis jeg skulle gjort noe slikt, hadde jeg gått så dypt inn i caset, at det fort hadde blitt slitsomt for gründeren. Bare spør Dag Olav i Folio, han var nok til tider litt frustrert over tiden vi brukte på å bli kjent.