RESULTAT
Nytt år, ny bank, ny sjef: – Nå handler det bare om å ta vår del av markedet
Pilene peker oppover for den nyfusjonerte banken i Rogaland.

I august 2024 fusjonerte Sandnes Sparebank og Hjelmeland Sparebank, og nå har den ferske Rogaland Sparebank for første gang rapportert årstall samlet – også med en fersk administrerende direktør bak roret.
Begge banker leverte et historisk godt første halvår i 2024, og fjoråret ble i sum rekordbra for Rogaland Sparebank.
– Det mest positive i år er at vi har gjennomført fusjonen samtidig som vi har opprettholdt veksttakten og den underliggende bankdriften. Det å lykkes med begge deler samtidig er det vi er mest fornøyde med, sier Tomas Nordbø, administrerende direktør i Rogaland Sparebank, til BankShift.
Han sier at banken har vært veldig bevisst på å skjerme kundeaktivitetene fra operasjonelle prosesser, noe han mener har vært avgjørende.
Banken leverte positiv utvikling i både personmarkedet og bedriftsmarkedet, og i førstnevnte vinner Rogaland Sparebank markedsandeler.
Se nøkkeltall i faktaboksen nederst i saken.
Ny bank, ny sjef
Rogaland Sparebank var gjennom flere endringer i fjor. I tillegg til fusjonen, tok Tomas Nordbø over jobben som toppsjef på permanent basis, etter at Trine Stangeland trakk seg som følge av utbrenthet.
Overgangen til administrerende direktør har vært en gradvis prosess for Nordbø: fra finansdirektør til viseadministrerende direktør, deretter konstituert administrerende direktør og nå fast i rollen.
– Denne gradvise tilnærmingen har vært positiv både for organisasjonen og for oss som har vært involvert, mener han.
Behov for det lokale
Nordbø forteller at den viktigste faktoren bak et rekordsterkt 2024 er at økonomien i Rogaland går godt. I tillegg sier han at banken ser behovet for en lokal bank som kjenner regionen og kundene sine.
– Vi har mange dyktige medarbeidere, og vi opplever at stadig flere kunder søker seg til lokale aktører, sier han.
– Konkurransen preges i økende grad av flere storbanker. Tror du disse bankene oppleves for store for noen kunder, og at dette er kunder som da velger å komme til dere?
– Vi opplever noe av denne effekten, da særlig kunder som kommer fra de store nasjonale og skandinaviske bankene, i mindre grad enn fra sparebankene, bekrefter Nordbø.
Han legger også til sin teori om at jo mer digitalisert verden blir, desto viktigere blir det å ha en lokal rådgiver med forståelse for de utfordringene kundene står i.
– Vi ser at dette behovet bare forsterker seg – kundene er mer selvgående, men i krevende tider trenger man noen som virkelig forstår situasjonen man står i.
Brage-disputt
Ved utgangen av 2024 hadde konsernet en ren kjernekapitaldekning på 17,1 prosent, noe som er en liten nedgang fra 17,8 prosent året før. Nordbø forteller at denne reduksjonen hovedsakelig skyldes økt utlånsvekst i løpet av året og at banken nå inkluderer sin investering i Brage Finans i regnskapet.
Fordi banken må regnskapsføre Brage Finans som en del av konsernet, påvirker dette kapitaldekningen negativt. Dette har ført til at konsernets totale kapitaldekning ved årsslutt ligger litt under bankens egne mål for kjernekapital og ansvarlig kapital. Likevel er nivået fortsatt godt over både bankens interne bufferkrav og myndighetenes minstekrav.
Banken er imidlertid uenig i at investeringen i Brage Finans skal behandles som en del av konsernet på denne måten. For å håndtere situasjonen midlertidig, vil banken bruke noe av sine kapitalbuffere fram til det er en endelig avklaring om regelverket og konsolideringen av Brage Finans i 2025.
Rekordhøyt kundeutbytte
Banken har også vært tydelig i sin posisjon etter at Sparebankutvalget leverte sin rapport, all den tid den deler ut kundeutbytte - en ordning som forslås avskaffet.
Basert på resultatene som nylig er lagt frem foreslår bankens styre å betale ut 127 millioner kroner til kundeutbytte og gaver. Det er et rekordhøyt beløp.
– Kundeutbyttet er en viktig måte å gi penger tilbake til lokalsamfunnet på, og det er noe kundene våre setter stor pris på. Vi har praktisert dette i åtte år, og vi mener det er en rettferdig ordning, sier Nordbø, som håper banken vil få fortsette praksisen.
Han forteller videre at kundeutbyttet er like stort hvert år, på lik linje med utbyttet til egenkapitalbeviseierne.
– Når banken gjør det bra, skal det komme både medeierne og kundene til gode – i tillegg til gavefondet, som støtter viktige lokale initiativer.
Ikke lenger størst
Nylig ble det også kjent at Rogaland Sparebank kun fikk en kort periode som største bank i Eika-alliansen, etter at KLP gjør sin inntreden. Det er bare positivt, mener Nordbø, som ser mange synergier med KLP i fremtiden til banken.
Fremtiden, generelt sett, virker lys for den nyfusjonerte Rogaland sparebank.
– Som jeg innledet med er økonomien i Rogaland er solid, med lav arbeidsledighet og akseptable boligpriser. Folk har tålt renteøkningene bedre enn mange andre steder i landet. Så nå handler det bare om å ta vår del av markedet.