KJERNEBANK
Obos-banken forlenger avtalen med Tietoevry – jobber med helautomatiske låneprosesser
Som en del av en ny avtale mellom Obos-banken og Tietoevry skal de to partene helautomatisere låneprosesser.
Obos-banken har signert en ny tre-årig avtale mellom Tietoevry Banking, det melder partene i en pressemelding. Ett av flere teknologiske initiativ er et samarbeid mellom banken og Tietoevry om å lansere en helautomatisk låneprosess for eksisterende kunder og alle boliglånsøkere som ønsker finansieringsbevis. Målet er at flest mulig søknader om boliglån skal behandles digitalt helt frem til utbetaling i løpet av kort tid.
– I takt med at løsningen fases inn vil dette ta bort køer og flaskehalser, og vi frigjør tid til rådgivning for kunder som har behov for oppfølging. Vi har ambisjoner om vekst og flere fornøyde kunder, og med engasjerte medarbeidere som gleder seg til å gå på jobb, har vi et sterkt verdiforslag som bidrar til mangfold i bankmarkedet, forklarer administrerende direktør i Obos-banken, Øistein Gamst Sandlie.
Den nye løsningen for digital låneprosess dekker eksisterende kunder som ønsker refinansiering, foruten alle typer boliglånsøkere som trenger et refinansieringsbevis. Det er allerede igangsatt et arbeid for å kunne tilby sanntidsløsning av alle typer boliglån inkludert de kundene som ønsker å bytte bank.
Produktsjef i Tietoevry Banking, Tom-Erik Strand-Udnæseth, påpeker at kjernebankleverandøren i tillegg til et nært samarbeid med Obos-banken, benytter teknologi og løsninger som er utviklet i regi av digital offentlig privat samarbeid (DSOP).
– Den nye løsningen bygger på innrapporterte lønnsdata fra alle arbeidsgivere. Dernest beregnes boligens markedsverdi basert på informasjon om beliggenhet, tomtestørrelse boareal og standard. I tillegg innhentes eventuelle heftelser på boligen. Det fjerde elementet i denne helautomatiserte prosessen er OBOS-bankens egen regelmotor og kredittpolicy. Alt dette setter vi sammen i en digital låneprosess som gir svar i sanntid, forklarer Strand-Udnæseth.
Kvalitetsikring av kredittprosessen gjør at for enkelte kunder vil det fortsatt være behov for manuelle kontroller. Tietoevry Banking har forlenget avtalen med Obos-banken hvor flere teknologiske initiativ pågår. Administrerende direktør i Tietoevry Banking, Klaus Andersen, forklarer at de er stolte over å kunne revitalisere samarbeidet med banken.
– Nøkkelen til vår felles suksess ligger i tett dialog og effektiv samhandling, god bankfaglig innsikt i kombinasjon med innovasjon og teknologiledelse, påpeker Andersen.