INNOVASJON

Omstrukturerer i lys av fusjon: –Tettere på kundene og produktene

Etter fusjonen mellom Sparebank 1 SR-Bank og Sørøst-Norge har banken gjennomgått en omstrukturering, og innovasjonsavdelingen skal nå jobbe tettere med produktsjefene.

Ramtin Matin under et frokostseminar i regi av BankShift Community, om KI i bank og finans, 18. april.
Publisert Sist oppdatert

Sparebank 1 Sør-Norge har gjennomført en strukturendring i forbindelse med fusjonen. Ramtin Matin, som er direktør for innovasjon i banken, forteller hvordan arbeidet han leder vil påvirkes av endringene.

– Nå er innovasjonsavdelingen plassert under divisjonen for kundetilbud, marked og innovasjon. Dette betyr at vi kommer tettere på både kundene og produktene, noe som vil påvirke fokuset vårt fremover på en positiv måte, sier Matin.

Han sier at innovasjonsavdelingen ser svært positivt på at man har valgt å styrke fokuset på innovasjon i denne prosessen, samtidig som man tilpasser seg en skjerpet konkurransesituasjon. 

– Selv om konkurransen blir tøffere, endrer det ikke vårt hovedfokus. De parameterne bankene blir vurdert på, som topplinjevekst og kostnadsprosent, er fortsatt de samme, og like viktige som før. Målet vårt nå er å finne enda flere effektiviseringsgevinster og skape ytterligere vekst, sier Matin.

Effektivisering med KI

Matin har tidligere jobbet med kunstig intelligens og innovasjon hos SR-Bank, og under BankShift Community i april fortalte Matin om hvor langt SR-Bank hadde kommet i implementeringen av kunstig intelligens (KI) på arbeidsplassen. 

Da hadde banken blant annet  et verktøy for alle ansatte – en egen versjon av ChatGPT – hvor man for eksempel setter kunne få hjelp til å sette opp mellomfinansiering. Nå kan han fortelle at banken videre har utstrakt bruken av KI.

– Vi har gjennomført flere spennende tiltak med KI, særlig innen eiendomsmegling, hvor KI kan automatisere skriving av salgsoppgaver. Vi vil fortsette i denne retningen, med et klart fokus på å bruke teknologien til å effektivisere driften og styrke ansattes arbeidshverdag i SB1 Sør-Norge, forteller Matin.

Nærmere produktsjefene

Matin forteller at innovasjonsavdelingen tidligere lå under teknologidivisjonen.

– Nå er vi nærmere kundene og produktene. Innovasjon og drift kan ofte virke som motsetninger, men med denne strukturen har vi kommet tettere på produktsjefene, noe som gjør det lettere å lansere nye kommersielle konsepter og implementere relevante teknologiske trender, forteller Matin, og legger til:

–  Ved å jobbe tett med forretningsdivisjonene kan vi bruke et innovativt tankesett for å bevege oss raskere og levere produkter og tjenester som bidrar til vekst.