SANDKASSE

Ønsker veiledning heller enn å rapportering ved mindre økonomisk kriminalitet: – Banker bruker mye tid og energi på å granske økonomien til personer som har gjort småfeil

Direktør for personmarked i BN Bank, Endre Jo Reite.
Publisert

Søknadene til Finans- og Datatilsynets regulatoriske sandkasse er klare, og i søknadsbunken ligger et prosjekt fra BN Bank og NMBU hvis mål er å redusere den regulatoriske byrden, ved å gi kunder veiledning heller enn å rapportere dem, ved oppdagelse av mindre alvorlig økonomisk kriminalitet. 

Direktøren for personmarked i BN Bank, Endre Jo Reite, forklarer at målet med prosjektet er å se på hvilke data som lagres om kundene, hvordan personvernet kan styrkes bedre, og hva som faktisk må rapporteres videre.

– Skatterelatert rapportering til Økokrim ville vært bedre dersom banken fulgte opp direkte med kunden og avklarte hva som kan og bør gjøres, slår Reite fast.

Han sier at de samtidig ønsker å evaluere, sammen med Skatteetaten, hvor mye riktigere skatt kundene vil betale dersom man, i stedet for å rapportere mindre alvorlige feil til Økokrim, heller gir kundene veiledning.

– Hvis vi i stedet snakker med dem direkte, hvor mye samfunnsnytte kan vi da skape, og hvor mange ressurser kan vi spare? Norske banker bruker mye tid og energi på å granske økonomien til personer som har gjort småfeil. Dette kan vi rette opp i sammen med kundene.

Kundene ønsker å gjøre det rette

Reite forteller at BN Bank har gode erfaringer med samarbeid med Skatteetaten fra før.

– Vi har tidligere blant annet hatt et pilotprosjekt der vi jobbet tett med kunder som skulle pusse opp boligen sin. Mange av disse kundene betalte feil eller for lite skatt, ønsket å forstå risikoen og var motiverte for å rette opp i dette. Vi er trygge på at denne typen veiledning er noe vi kan gjøre i større skala, sier Reite.

Samarbeidet med NMBU kommer naturlig.

– NMBU er Norges fremste kompetansemiljø på skatt, og de deltar i prosjektet sammen med NTNU Handelshøyskolen for å forske på effekten av å rapportere mindre og heller veilede mer. Hypotesen er at dette vil gi høyere skatteinngang og ha en positiv samfunnseffekt, forteller han.

Liten etterretningsverdi

BN Bank sitt perspektiv er at personvern har vært for lite fremhevet i arbeidet med antihvitvasking. Når så få av sakene som rapporteres fra banker faktisk fører til straffeforfølgelse, betyr det at mange rapporteringer er unødige inngrep i privatlivet. 

– Disse sakene har liten etterretningsverdi, og bidrar til lavere motivasjon for å jobbe med antihvitvasking, fordi så få saker følges opp. I tillegg skaper de økt byråkrati uten at det nødvendigvis gir bedre resultater. Vi ønsker derfor en dialog om hva av det vi rapporterer, faktisk har etterretningsverdi, forklarer Reite.

Gjennomføres uansett

Reite sier at han tror prosjektet vil bli gjennomført uansett om de blir tatt opp til sandkassen eller ikke, da det er et relativt enkelt prosjekt å gjennomføre, rent teknisk.

– Samtidig ønsker vi gjerne at prosjektet skal være i sandkassen hos Datatilsynet for å sikre tilgang på riktige ressurser og kompetanse. Dette er en innsats med lavt ressursbehov og høy nytte, og vi har allerede en svært positiv dialog med både Skatteetaten og Økokrim, sier han, og legger til:

– Hvis dette ikke gjennomføres, mener vi at man i praksis ikke prioriterer avbyråkratisering.