eID

Oppfordrer bankene til å gjøre endringer i BankID

For mange av landets finans- og betalingstjenester har gjort seg helt avhengig av BankID. Et offentlig utvalg mener eksisterende løsning bør differensieres, og at det må åpnes for andre former for identifisering.

Norsk finansnæring bør få på plass flere elektroniske identifiseringsløsninger enn BankID, mener et offentlig utvalg.
Publisert Sist oppdatert

I halvannet år har et offentlig nedsatt utvalg ledet av direktør for finansiell stabilitet i Norges Bank, Torbjørn Hægeland, gjort en helhetlig vurdering av det norske betalingslandskapet.

Fredag ettermiddag leverte Betalingsutvalget sin rapport til finansminister Trygve Slagsvold Vedum.

En av de store utfordringene er såkalt finansiell inkludering, blant annet grunnet bransjens avhengighet av BankID, altså identifiseringsløsningen som leveres av BankID BankAxept. I dag kreves gyldig norsk pass eller nasjonalt norsk ID-kort og norsk fødselsnummer for å få tilgang.

Utvalget oppfordrer norske banker til å utarbeide felles standarder for oppfølging og informasjon om alternativer som kan benyttes i stedet, i tilfeller hvor kundene ikke oppfyller kravene til å få utstedt en BankID.

I tillegg anbefales finansnæringen å vurdere om kravene til ID ved bruk av ulike betalingstjenester kan differensieres i større grad enn i dag, og utforske muligheten for å lage en «enklere BankID».

I rapporten tar utvalget også for seg Vipps, som de mener har blitt en grunnleggende banktjeneste her til lands, gitt selskapets utbredelse. Utvalget skriver at Vipps oppfordres til å vurdere å akseptere andre elektroniske ID-former i tillegg til BankID.

Dette kan tenkes å være en fremtidig offentlig eID med høyt sikkerhetsnivå, et arbeid utvalget mener bør prioriteres.