ØKONOMISKE PROBLEMER

Oppfordrer domstolene til bedre språkbruk: – Det er null empati og medfølelse

Leder for marked og samfunnsansvar i Bluestep Bank, Diana Peters, med en klar oppfordring til domstolenes språkbruk.

Diana Peters var leder for marked og samfunnsansvar i banken.
Publisert

I 2023 mottok Oslo tingrett 2449 begjæringer om tvangssalg, noe som var en økning på 20 prosent fra året før. Hos Bluestep Bank har flere av kundene mottatt slike begjæringer, og etter å ha lest mange av dem kommer leder for marked og samfunnsansvar i banken, Diana Peters, med en klar oppfordring til domstolene, det skriver banken i en pressemelding.

– Domstolene må ta innover seg at mange av de som mottar disse begjæringene knapt ser noen utvei for sine økonomiske utfordringer og har det jævlig nok fra før. At det da ramler inn et kaldt og byråkratisk skrevet brev om at du nå mister huset og i tillegg må betale et gebyr på nesten 10.000 kroner frykter jeg kan være dråpen for flere, utaler Peters i meldingen.

Gebyret Peters sikter til er saksøkers krav i begjæringen om å få dekket sine sakskostnader. Dette inkluderer et rettsgebyr på 1404 kroner, og øker til 9449 kroner dersom tvangssalg besluttes.

– Det er null empati og medfølelse. For all del, det finnes tilfeller hvor alle involverte parter forstår at tvangssalg er eneste utvei og at begjæringen er en ren formalitet, men jeg mener brevet domstolene sender ut må ta utgangspunkt i det motsatte - at budskapet skal leses og forstås av mennesker i økonomisk krise, poengtere  Peters.

Har konkrete forslag

Peters mener små justeringer kan bidra til å utgjøre en stor forskjell for de som mottar begjæringene. Det handler om å forklare bedre hva en begjæring om tvangssalg egentlig er, vise forståelse for at mottakerens situasjon kan være vanskelig, og opplyse om helt konkrete muligheter for hjelp og bistand.

– Hva betyr egentlig «begjæring»? Mye handler om klarspråk og empati. Det kan være nyttig å legge inn en setning eller to som viser forståelse for at situasjonen kan være krevende. En kort forklaring på forskjellen mellom begjæring og beslutning om tvangssalg kan også gjøre teksten mer forståelig. I tillegg er det viktig å opplyse om kontaktinformasjon til gjeldsrådgivning i NAV og andre hjelpetelefoner. Disse enkle tiltakene kan utgjøre en stor forskjell for de som trenger hjelp.

Peters har også et forslag som går lengre, men som hun mener vil være hensiktsmessig i de mest alvorlige tilfellene.

– Vi vet at det er sammenhenger mellom økonomiske problemer og selvmordsfare, et arbeid regjeringen også har sagt de skal prioritere i 2025. I slike spesielt krevende situasjoner mener jeg budskapet om tvangssalg må leveres fysisk av en person som er trent i ivaretakelse av mennesker i krise. Noe annet er rett og slett uansvarlig, avslutter hun.