INNSKUDD

Penni dobler innskuddsrenten på brukskonto: – Trenger å vise oss frem

Penni fra Eika digitalbank øker renten på brukskonto til 3 prosent. En offensiv markedsstrategi for å få frem den nye digitalbanken, forklarer lederen.

Amund Tosterud - leder i digitalbanken Penni.
Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding skriver digitalkonseptet til Eika, Penni, at man velger å doble innskuddsrenten på brukskonto i banken «for å gi et lite plaster på såret i dag».

– Skuffet over at rentekuttet uteble? Penni fra Eika digitalbank ønsker å gi et lite plaster på såret i dag.

Slik starter Penni sin pressemelding om at banken øker innskuddsrenten på brukskonto til 3 prosent. Renten gjelder fra første krone, og rentenivået låses ut året, uansett om det kommer rentekutt senere.

– Med Penni har vi satt oss et stort mål om å gjøre bank enklere. Akkurat nå tror vi det viktigste vi kan gjøre er å gi folk et lite økonomisk pusterom etter en lang periode der både priser og renter har gått oppover. Dessverre for alle oss med boliglån ble det ikke rentekutt i dag, men som et lite plaster på såret øker vi isteden renten kraftig på bruks- og lønnskonto ut året, sier Amund Tosterud, leder for kundeopplevelse i banken.

Offensiv markedsføring

Tosterud forteller at årsaken til hevingen av innskuddsrenten er fordi banken kanskje ikke er godt nok kjent ennå.

– Det er fordi vi er en helt nystartet bank og trenger å vise oss frem litt. Vi syns dette var en hyggelig måte å møte rentekuttet som uteble på, sier Tosterud til BankShift.

Konkurrent i digitalkonseptet i Bulder angriper i andre ende og setter ned boligutlånsrenten. På spørsmål om hvorfor Penni velger å heve innskuddsrenten, kontra det å senke boligutlånsrenten, svarer Tosterud at det går på risiko.

– Ja, det er et godt spørsmål. Det går litt på risikoprofilen. Det vi nå gjør har god effekt på kundene med en gang, uten at det rokker ved risikoprofilen vår, sier han.

– Er dette en offensiv markedsføringsstrategi for Penni?

– Selvfølgelig. Samtidig er det helt i tråd med den posisjonen vi ønsker å ha. Det er en måte å vise hva vi er og hva vi står for. Det er lett å stå for det å kunne gi kunder litt økonomisk pusterom, sier Tosterud.

Nå er lederen i Penni spent på hva som skjer hos konkurrentene, og videre offensive støt fra digitalbanken vil vente litt på seg.

– Vi skal følge nøye med. Jeg tror ikke vi er den eneste banken som har planlagt ting for i dag. VI skal følge nøye med på konkurrentene og se hva som blir riktig for oss fremover, sier Tosterud.