SPARING

Professor mener Sparebank 1 lurer kundene med «alt i ett»-fond

NHH-professor mener at Sparebank 1 bevisst lurer kundene sine med et nytt sparetilbud.

Sparebank 1 har laget sin egne «episke» reklame. Kampanjen høster nå kritikk fra professor.
Publisert

Sparebank 1 markedsfører for tiden sin nye fondsløsning «Alt-i-ett», med et spark mot konkurrenten DNB. I reklamen hevdes det blant annet at tilbudet gir sparing på høyde med «proffene».

Nå går NHH-professor Trond Døskeland hardt ut mot kampanjen, i en artikkel i Dagens Næringsliv.

Han reagerer blant annet på at tilbudet kun består av aktivt forvaltede fond, noe som medfører en langt høyere pris enn eksempelvis indeksfond. 

– Jeg ser at de henvender seg til det brede markedet, og så gir de dem en løsning som ikke er det beste alternativet. Det er irriterende å se at de bevisst lurer folk, sier Døskeland til avisen.

Banken svarer at de «er fornøyd med kundereisen» som er utviklet, men vedgår at det er «alltid ting man kan bli bedre på».