RESULTAT
Rekordresultat på tross av store tap: – For større aktører er det lettere å si nei
Fjellbanken har snudd personmarkedsskuta ved å spille på eventyrlysten til turgåere, men ser en nær dobling i tapsavsetningene, mye grunnet lokale engasjementer.

Sparebank 1 Lom og Skjåk, populært kalt Fjellbanken, kan vise til en imponerende personmarkedsvekst på hele 23,5 prosent for 2024.
– Det har vært et rekordår for oss, noe drevet av engangsgevinster. Derfor har for vår del veksten i personmarkedet vært spesielt gledelig, sier Unni Strand, administrerende banksjef i Sparebank 1 Lom og Skjåk, til BankShift.
– Vi hadde nesten ingen vekst i dette segmentet i 2023, men har bygget opp og forsterket laget vårt med rådgivere og var rigget for å ta denne veksten, forteller hun.
Lukrativt DNT-samarbeid
Allerede da BankShift snakket med Strand i august, opplevde banken en stor vekst i personmarkedet på 20 prosent.
På denne tiden var hele 46 prosent av veksten i personmarkedet fra DNT-kunder, og DNT-porteføljen har hatt en total vekst på 25 prosent i første halvår.
Samarbeidet med DNT – Den Norske Turistforening – startet i 2020 og partene er nå i sitt sjette samarbeidsår.
Banken støtter hyttene til DNT i fjellheimen i Lom og Skjåk med midler til drift og utvikling, og DNT og banken har felles arrangementer og eventer, som felles turer i lokale fjellområder. DNT-medlemmer får på sin side rentefordeler i banken.
Strand sier hun ikke har nøyaktige tall for 2024 på hvor stor andel av totalveksten som er DNT-kunder, men bekrefter at det er en populær avtale som driver veksten oppover, sammen med avtale-kunder fra LO.
– Vi ser tydelig effekten av gode samarbeidspartnere og vi har glede av hverandre – det viser også resultatene. Fjellbanken som merkevare bidro til at DNT ble en naturlig samarbeidspartner. Det er en evig kamp i markedet med stor konkurranse, og derfor er det viktig å skille seg ut.
Fjellbanken i hovedstaden
Banken åpnet også et kontor langt unna fjellet i fjor høst, nemlig i hovedstadens paradegate: Karl Johan.
– Det var gledelig å kunne flytte inn i egne lokaler i Karl Johans gate etter tidligere å ha leid kontorplass sammen med mange andre i Oslo. Nå har vi våre egne lokaler med god plass og egne møterom, sier Strand.
Hun forteller at kontoret i hovedsak er et rådgivningskontor for bankens rådgivere i Oslo, men også for rådgivere fra regionen som skal møte kunder med adresse i Oslo.
Kontoret har fire faste finansrådgivere og to deltidsansatte som jobber med dagligbank og kundeetablering.
Lokale tap
Til tross for det rekordsterke resultatet, melder banken om betydelige tap på utlån i 2024, med 37,2 millioner kroner i resultatførte tap, nesten en dobling fra 19,2 millioner kroner året før.
– Noe av økningen i utlånstapene skyldes endringer i tapsmodeller, som IFRS9-modellen, men vi har også tapsavsetninger knyttet til bedriftskunder innen eiendom og landbruk. Dette er kunder vi har fulgt tett opp, men hvor vi nå har valgt å gjøre avsetninger. Så får vi se hva resultatet blir, sier Strand.
Hun forteller at når man er en lokalbank, er man tett på markedet og tar en viss risiko – slik alle banker gjør – men at man som lokalbank kanskje blir med «lenger utpå» med kunden, og at man da i blant må vurdere økte tapsavsetninger.
I rapporten står det også at faktiske tap er knyttet til lokale virksomheter.
Mindre bank – større risiko
Dette er i tråd med trenden som fondsforvalter og analytiker Magnus Vie Sundal i Borea Asset Management så konturene av i fjor høst, da Finanstilsynets rapport Finansielt Utsyn fra juni viste at de små bankene så en økning i trinn 3-engasjement i bedriftsmarkedet, som ikke er sammenlignbar med de større bankene.
– Det kan være at småbankene er mer eksponert mot denne typen kunder, mens de store bankene har større kunder med færre lignende problemer. Og for de store bankene vil én enkeltkunde som får problemer, ikke utgjøre en like stor prosentandel av porteføljen, uttalte Vie Sundal til BankShift.
Distrikts-risikoen
– Tvinges dere til å ta en risiko de store bankene ikke vil ha?
– Både ja og nei. Vi tvinges ikke, sier Strand, og utdyper:
– Distrikts-Norge er helt avhengig av lokalbanker som kjenner markedet og kundene, og som er villige til å være med på finansiering. For større aktører uten fysisk tilstedeværelse er det lettere å si nei, og de har ofte andre vurderingskriterier. Jeg er tydelig på at det vil være krevende både for bedrifter og privatpersoner å få finansiering uten lokale banker i distriktene, slår hun fast.
Dette understøttes av forskning fra Stockholm School of Economics, som viser at små bedrifter og lokalsamfunn taper på nedleggelsen av bankfilialer, fordi de sliter med å få lån fra de større bankene.
Strand fremhever viktigheten av mangfoldet i banksektoren, med både store, nasjonale aktører og mindre lokalbanker.
– Vi er den eneste banken som er fysisk til stede i vårt primærområde. For utviklingen av distriktene og regionene er lokalbanken helt avgjørende, forteller hun.