BÆREKRAFT

Sbanken stuper i rangering: – Største fallet vi har registrert

I årets bærekraftbarometer fra BI faller Sbanken over 100 plasser fra fjoråret, noe som viser at sosial bærekraft er et viktig punkt for bedriftene, mener prosjektlederen.

Høyskolelektor ved institutt for markedsføring på BI, og omdømmeekspert, Pål Rasmus Silseth.

BI lager flere kundebarometer-rangeringer gjennom året. I årets Norsk Bærekraftsbarometer 2024 må man lenger ned på listen enn vanlig for å finne første finansbedrift.

Sbanken, som lå øverst av finansbedriftene i 2023, faller med over 17 poeng.

– I den mindre populære kategorien «største fall» finner vi Sbanken, som stuper over 17 poeng. Det største fallet vi har registrert i Norsk Bærekraftbarometer. Vi så den samme utviklingen for Sbanken på Norsk Kundebarometer (tilfredshet og lojalitet), og fallet må nok tilskrives DNBs overtagelse av banken, sier prosjektleder for Norsk Bærekraftbarometer ved BI, Pål R. Silseth.

4690 forbrukere har gitt sin mening i årets undersøkelse. 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har bedømt bedrifter der de er kunder hos på tre hoveddimensjoner: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.

Øverst av finansbedriftene finner vi Gjensidige med skadeforsikring på en 12. plass med 69,4 poeng. Sporveien T-bane topper årets liste med 78,6 poeng.

Til sammenligning hadde Sbanken 75,8 poeng i 2023, på en andreplass totalt, mens Sbanken i år havner på 109. plass med 58 poeng.

Eika Kapitalforvaltning (19. plass) og Handelsbanken (23.) er de neste fra finans på listen. 

DNB på sin side havner på 125. plass med 55,3 poeng.

Hva er viktigst?

– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet). Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette, sier Silseth.

Analysene til BI viser at den økonomiske dimensjonen, altså målet om bedriften «driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet», er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene. Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften og analysene viser at dersom de ikke stoler på bedriften så påvirker dette lojaliteten negativt.

– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt. Bedrifter som SAS, Telia, Telenor og DNB har store tillitsproblem ifølge kundenes tilbakemeldinger, sier Silseth.