SVINDEL

SDCs antisvindel-program bygger på nordisk samarbeid: – En felles kamp for hele sektoren

SDC har satt sammen antisvindel-arbeidsgrupper på tvers av hele Norden og har stor tro på den menneskelige faktoren i kampen mot de kriminelle nettverkene. 

Tommy Pedersen, Bedriftsleder Anti-Svindel i SDC
Publisert

– Vi tror grunnleggende på tett samarbeid mellom bankene, sier Tommy Pedersen, som har rollen som Bedriftsleder Anti-Svindel i SDC. I sin koordinerende rolle jobber han med å involvere bankene i en åpen dialog for å forstå hvordan de arbeider med anti-svindel i hverdagen.

– På den måten kan vi inspirere hverandre til å løfte området og bli bedre sammen. Dette er ikke en konkurranse mellom bankene, men en felles kamp for hele sektoren, sier Pedersen.

Han presiserer at det er teknologien som vil utgjøre den store forskjellen. Mennesker er ikke like raske eller presise til å identifisere eller stoppe uregelmessige transaksjoner, sier han. Men en ting er samtidig klart:

– Teknologien må samtidig støttes av mennesker som overvåker og styrker dette arbeidet.

Antisvindel-arbeidsgrupper

Som SDCs kontaktpunkt for finansinstitusjoner, har Pedersen en løpende dialog med mange kunder. Han forteller at en av SDCs fortrinn er at de dekker Norge, Sverige, Danmark, Færøyene og Grønland, noe som gir dem en mulighet for samarbeid om utvikling på tvers av landene.

SDC har arbeidsgrupper der finansinstitusjonenes antisvindel-ansvarlige og representanter fra SDC deltar. Disse møtes jevnlig for å diskutere ideer, gi innspill og gjennomgå initiativer som er i pipeline. 

– Finansinstitusjonene ser en stor fordel i å kunne jobbe på tvers av landegrenser, sier Pedersen. Han, i likhet med mange i bransjen, uttrykker frustrasjon over begrensninger i lovverket som stanser dem i å dele mer informasjon mellom landene.

– Dette hindrer oss i å samarbeide enda bedre. 

Kunstig intelligens

SDC sier at de ikke kan gå i detalj på hvilke antisvindel-systemer de bruker, men kan fortelle at de har et tredjeparts innkjøpssystem som analyserer kundens transaksjonsmønster og lager regler for normal adferd. 

– Vi blir stadig bedre til å gjenkjenne transaksjonsmønstre og har en mer helhetlig tilnærming. Vi ser ikke bare på hva som skjer på kontoen, men også på hvordan kunden logger på – om det er via nettbrett, datamaskin eller annen enhet – samt geografi, nettverkstype og andre faktorer. Denne informasjonen gir oss et godt grunnlag for å avdekke svindel, og vi prøver å involvere våre finansinstitusjoner i dette arbeidet, sier Pedersen.

I motsetning til Featurespace og Tietoevrys anti-svindel-program, som er helt eller delvis bygget på kunstig intelligens (KI), er ikke dette noe SDC har begynt å jobbe aktivt med ennå.

– Vi ser nå på hvordan vi best kan integrere KI i vårt arbeid. Vi vurderer om det skal komme gjennom et tredjepartssamarbeid eller utvikles internt, og vi håper KI vil bidra til å styrke antisvindel-arbeidet, sier Pedersen. 

Nylig ble det kjent at IT-konsulentselskapet Netcompany vil kjøpe SDC, og i en pressemelding skrives det at partnerskapet inngås «med det primære målet om å skape fremtidens bankplattform». Det innebærer ifølge partene bedre og mer personlig rådgivning og service gjennom nye, bransjespesifikke og leverandøruavhengige banktjenester som – delvis eller i sin helhet – kan tilbys og spres til hele den europeiske finansielle sektoren.

Store beløp og flagging

Pedersen utdyper litt mer om hvordan systemene til SDC fungerer i praksis.

– I SDCs grunnsystem kan vi også sette begrensninger for hver enkelt kunde, for eksempel at man ikke kan sende mer enn 50 000 kroner per transaksjon, forteller Pedersen.

Han sier at de også krever dobbel autorisasjon for større beløp og risikotransaksjoner, slik at de sikrer at det faktisk er kunden selv som ønsker å gjennomføre betalingen. Dette kan skje via e-post, SMS eller lignende.

Når en hendelse flagges i SDCs system, håndteres korttransaksjoner av Nets, mens i tilfeller der en svindelsituasjon oppstår i nettbanken, stoppes transaksjonen automatisk. 

Pedersen forteller at det er opp til finansinstitusjonen selv å ta kontakt med kunden, da de har best kjennskap til kundens vaner og adferd.

På ønskelisten

Muldyrvirksomhet, hvor kontohavere – ofte unge – brukes av kriminelle til å hvitvaske penger, er et økende problem i Norge. 

Pedersen bekrefter at det er en utfordring som står høyt på finansinstitusjonenes ønskeliste. 

– Vi har ikke sett dette like mye i Danmark som i Sverige, og nå ser vi også en økning i Norge. Dette har derfor blitt et område vi retter mer oppmerksomhet mot, sier han.

Enklere bærekraftsrapportering

I oktober ble det også kjent at SDC lanserer nordisk verktøy for CSRD-rapportering for å hjelpe partnerbanker med å oppfylle EUs nye bærekraftskrav. 

Gjennom samarbeid med Greenomy tilbyr SDC en løsning som forenkler databehandling og rapportering. Syv banker, inkludert SDC selv, har allerede sluttet seg til prosjektet, og flere kan bli med etter hvert som regelverket utvides.