RESULTAT

Skal bli lønnsomme uten hjelp av Iphone-inntekter

Selv om Vipps Mobilepay nå er nær den mangeårige drømmen om å bli betalingsutfordrer i Iphone, vil det ikke være en avgjørende faktor for å nå et annet mål – å endelig gå i pluss.

Rune Garborg, og finansdirektør Andreas Saastad har lagt planen for hvordan Vipps skal nå lønnsomhet på to år. Til venstre, kommunikasjonssjef Caroline Lunde.
Publisert Sist oppdatert

Overskudd har hittil vært et ukjent fenomen i regnskapene til Vipps og Mobilepay. Frem til og med 2022 hadde begge selskapene samlede tap på litt over én milliard kroner hver.

Når de nå legger frem det første resultatet som Vipps Mobilepay, kan ytterligere én milliard legges på toppen av de tidligere tapene. Resultat etter skatt i 2023 endte med et underskudd på 1,09 milliarder kroner.

Vipps Mobilepay-sjef Rune Garborg og hans finansdirektør Andreas Saastad lar seg imidlertid ikke stresse.

– Vi har vært gjennom et år med konsolidering der vi har bygget en ny plattform, samtidig som vi har driftet hver vår plattform i parallell. Det fører til veldig store kostnader, sier Garborg til BankShift.

Fra minus til pluss på to år

Med hele selskapet samlet på én plattform påbegynnes nå reisen mot overskudd og den skal gå raskt. I løpet av to år skal Garborg og Saastad ha forvandlet milliardunderskudd til overskudd på bunnlinjen.

– I år regner vi med å halvere underskuddet. Halvparten skal komme fra kutt i kostnader og halvparten fra økte inntekter, sier Saastad.

Kuttene kommer i form av kutt i konsulentbruk, reforhandling av infrastrukturavtaler og nedlegging av Mobilepays kontor i Vilnius. 100 personer på utvikling og drift måtte gå, men da nyheten ble kommunisert lokalt i Litauen tidligere i år kom det frem at cirka 40 personer gikk rett over i ny jobb hos Danske Bank.

I alt regner Saastad med kostnadskutt på cirka 250 millioner i løpet av 2024.

Skal løfte med nåværende inntektskilder

– Hva med inntektssiden? Er det «tæpping» med mobiltelefonen som skal sørge for inntektsveksten, i år og neste år?

– Nei, ikke i det hele tatt. Vi har ikke inkludert noen nye tjenester som Vipps-betaling i Iphone, kundeklubbsatsing eller grensekryssende betalinger i våre budsjetter. De er utelukkende basert på eksisterende inntektskilder, sier Garborg.

For de er stadig flere som ønsker å betale med Vipps, særlig på nett. Inntektsveksten på netthandel var i 2023 på 36 prosent, totalt vokste alle inntekter med 31 prosent for Vipps Mobilepay.

– 36 prosent var over all forventning, men vi tror det skal være mulig å opprettholde det nivået, ett år eller to til. Vi ser en veldig sterk vekst i bedrifter som tar oss i bruk. Blant nye norske og danske bedrifter på nett, tror jeg nesten alle velger å inkludere Vipps Mobilepay som betalingsalternativ, sier Garborg. 

Mange produktlanseringer venter

Samtidig ser han frem imot å kunne la selskapets samlede utviklingskrefter å rette alt fokus på å fortsette utvikle nye produkter og tjenester. Det er mye som skal på plass i løpet av året.

Til sommeren kommer «vippsing» til venner på tvers av landegrensene i Norge, Danmark og Finland. Ikke langt etterpå skal også svensker få mulighet å laste ned Vipps-appen og begynne å sende penger over landegrensene.

Selv om svenskene også vil kunne sende penger til hverandre avviser Rune Garborg at man sniker seg inn som en Swish-utfordrer på det svenske markedet.

For nyttår er tanken at også Vipps-betaling i mobiltelefonen skal være på plass.

– «Tap to pay» er noe vi bare må ha i konkurransen vi gir oss inn i nå. Apple kommer helt garantert til å forsterke sin innsats og for at vi skal ha en sjanse er tilgjengeligheten i fysiske terminaler utrolig viktig, sier Garborg og fortsetter:

– Den nordiske konkurransen vi står i nå, vil handle om hvem som best kan attrahere kundene i betalingsøyeblikket. Gjennom å være til stede i fysiske butikker like mye som Apple, tror vi at vi har en god sjanse til å lykkes.

BankAxept er høyt prioritert

Striden mellom Visa og de nordiske betalingsnettverkene BankAxept og Dankort, er noe som påvirker også Vipps Mobilepay. Skulle Visa vinne frem med sine krav, ville det ha påvirket Vipps-appen like mye som Apple Pay og andre mobile lommebøker.

Samtidig er det slik at den kraftige veksten i Vipps-betalinger på nett er noe som i dag helt og holdent går via Visas betalingsnettverk. BankAxept er ikke et alternativ.

– Å få plass BankAxept-betaling har høy prioritet for oss. Vi ønsker å lansere det så fort som mulig. Netthandlere ønsker lavest mulig transaksjonskostnader, da må vi sørge for at vi kan tilby dem det, sier Garborg.