SPONSORAT

SMN slår på stortromma når de sponser ski-VM: – Å skape historiebygging er det viktigste vi gjør

Konferanser, show, kunstutstilling og «medaljevelv» er noen av tingene Sparebank 1 SMN stiller opp med under årets ski-VM, sammen med navn som Marit Bjørgen, Oddvar Brå, Petter Northug og Håkon Gullvåg.

Hvor var du da SMN hadde Oddvar Brås stav? Oddvar Brå og konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN, foran staven Brå brakk i 1982, som nå står utstilt hos SMN.

Sparebank 1 SMN har vært sponsor for norsk langrenn siden 2015, og da ski-VM i Trondheim ble klart, var det aldri et spørsmål om sponsoratet skulle videreføres og utvides. Banken er en av sponsorene og samarbeidspartnerne til ski-VM, som ble sparket i gang denne uken i Trondheim.

– Dette er drømmen. «Once in a lifetime» mulighet, rett og slett. Det er mye i hverdagen en sparebank sponser, men et VM på hjemmebane, med gode norske utøvere, det er klart det er stort. Det er veldig artig, sier sponsorsjef og prosjektleder for ski-VM i Sparebank 1 SMN, Stein Bugge, til BankShift.

Stenger bankgata

Derfor har det vært viktig for SMN og Bugge å virkelig slå på stortromma, når skieliten kom på besøk til Trondheim. Hele gata utenfor SMN, der mange av de andre bankene i Trondheim også har sitt kontor, er blitt stengt og fylt med snø, og er scenen for en sentrumsfest den neste halvannen uke. 

– Det er 80 centimeter med snø og lagt klart for mini-ski-VM utenfor banklokalet. Det har aldri blitt gjort før. Her vil vi også holde konserter gjennom en trailer vi har med full rigg, og ha et stort program på lørdag, hvor alt vil være gratis. Også om man skulle trenge å låne både ski, sko og staver, sier Bugge.

Historiebygging over logo

For når Petter Northug stiller opp og går barneskirenn (ikke i verdenscupen i Sapporo, men et faktisk barneskirenn jour. anm.), er det stas i Trondheim. Og Bugge håper alt SMN har satt opp, vil kunne gi både ansatte og beboere i Trondheim, historier å fortelle.

– Synlighet er en ting når det kommer til sponsorat, og det ligger jo i bunn av vår filosofi. Men jeg tenker at det å skape historiebygging er det viktigste vi gjør med vår spons, så skal vi ikke bare tenke synlighet og logo. Vi skal bygge historiene til de i samfunnet vårt, sier Bugge.

Med seg på laget har SMN blant annet hatt Marit Bjørgen, Vegard Harm og Petter Northug, for å skape både blest blant de yngre, men også konferanser om mental helse og idrettsglede. 

Fra venstre: Tidligere verdensmester Sjur Røthe, partneransvarlig Andrea Bell Pedersen i Skiforbundet, langrennssjef Cathrine Instebø, ordfører i Trondheim Kent Ranum og sponsorsjef Stein Bugge i SMN.

I tillegg til fest og moro både i sentrum og ved løypa, har SMN stilt ut en kunstutstilling av Håkon Gullvåg med Bjørgen som motiv, samt medaljer vunnet av Marit Bjørgen, Oddvar Brå, Petter Northug og Johannes Høsflot Klæbo. I tillegg til å kunne vise frem en av verdens mest kjente staver.

– Vi inngikk en avtale med skimuseet og fikk tilsendt staven som Oddvar Brå brakk under VM i 1982, så den står nå utstilt her hos oss. Medaljene har vi også plassert i det vi kaller medalje-velvet, sier Bugge, som legger til at det er stas å ha en kunstutstilling i banken av en så stor kunstner som Gullvåg, som selv fortalte banken at det var «Kongen, Jesus og Bjørgen» som gjaldt.

SMN har stilt ut totalt 58 medaljer fra de fire utøverne i banksalen, i tillegg til 26 VM-gensere, som har blitt brukt gjennom historien.

Sparebank 1 SMN-camp

Ut fra sentrum, nærmere ski-spetakkelet, har SMN også satt opp en SMN-camp. Denne blir brukt for å selge billetter til familier under VM, mens det på den siste lørdagen, vil være plassen for Sparebank 1 SMN sine ansatte.

– Siste lørdag samler vi alle sammen til en VM-dag på Litjåsen og SMN-campen. Da skal vi heie der, før vi drar ned til medaljeseremonien, og så blir det avslutning på afterski, sier en storfornøyd sponsorsjef, som nå gleder seg til folkefest i Trondheim.

– Var det stor konkurranse fra andre aktører når det gjaldt sponsoravtale med et ski-VM?

– For å være ærlig, nei. Dette er ressurskrevende, både i kroner og i arbeidstimer, og da er det ikke alle som har mulighet til å spone de store tingene. Men vi ser på dette som vårt samfunnsoppdrag. Vi vil at alt skal være gratis å delta på for store og små, og som sagt, skape gode historier for de i vårt område. Så det er vanskelig å sette et kronebeløp på noe som dette med to streker under svaret, sier Bugge.