RESULTAT

Sparebank 1 SMN dobler resultatet

Sparebank 1 SMN dobler både resultat og EK-avkastning i tredje kvartal, etter fusjoner på forsikring og i Sparebank 1-alliansen.

Konsernsjef i Sparebank 1 SMN, Jan-Frode Janson.
Publisert Sist oppdatert

Sparebank 1 SMN leverte et solid resultat i tredje kvartal med et overskudd på 1.441 millioner kroner etter skatt. 

En ikke ubetydelig del av dette kommer fra fusjonen mellom Fremtind og Eika Forsikring, som alene har gitt banken en gevinst på 452 millioner kroner. Med en egenkapitalavkastning på 21 prosent i perioden, har banken hatt en lønnsom utvikling tross lavere kredittvekst i markedet.

Utlånsveksten i banken har vært på 2,2 prosent i tredje kvartal.

På personmarkedet har SMN jobbet rettet mot medlemmer i LO etter videreføring av fordelsprogrammet som omfatter over en million medlemmer.

– Vi har forsterket vår posisjon i Midt-Norge jevnt og trutt gjennom lønnsom vekst. Samtidig får vi dette kvartalet godt betalt for den langsiktige oppbyggingen vi har hatt på forsikring i Sparebank 1-Alliansen når vi nå har fusjonert med Eika Forsikring, sier konsernsjef Jan-Frode Janson.

Bankens datterselskaper, som Sparebank 1 Regnskapshuset SMN og Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, opplevde en liten nedgang i inntektene, som de forkalrer med sesongvariasjoner. 

Bankens kostnader ligger fortsatt over 40-tallet, noe som kan skyldes at de i tredje kvartal har etablert nye finanshus i Sykkylven på Sunnmøre og i Kristiansund på Nordmøre.

I korte trekk: SB1 SMN i Q3

🟢 Egenkapitalavkastning: 21,0 % (11,1 %) 

🟢 Brutto utlånsvolum: 247,1 mrd. (234,3 mrd.) 

🔴 12 måneders utlånsvekst: 2,2% (1%) 

🟢 Kostnadsprosent: 42 % (43 %) 

🟢 Resultat etter skatt: 1,44 mrd. (740 mill.) 

🟢 Tap: 75 mill. (35 mill.) 

🟢 Netto renteinntekter: 1,36 mrd. (1,23 mrd.) 

🔴 Ren kjernekapital: 18,2 % (19,7 %) 

🔴 Innskuddsdekning: 56 % (59 %) 

– Vi må levere effektive digitale løsninger som løser hverdagsøkonomien til både folk og bedrifter, men vi ser også at kundene verdsetter tilstedeværelse gjennom god rådgivning når de trenger det. Med våre finanshus samler vi et bredt fagmiljø som gir bedre tjenester og rådgivning til kundene, samtidig som det er attraktive arbeidsplasser hvor vi tiltrekker oss de beste. Vi har bygd vår posisjon på denne tilstedeværelsen gjennom mer enn 200 år, og skal som landets største regionbank stå stødig i denne retningen, sier Janson.