MARKED

Sparebank 1 Sør-Norge utvider sponsoravtale med Viking - mer penger til kvinnefotballen

En utvidet sponsoravtale som strekker seg til 2029 er i boks mellom Sparebank 1 Sør-Norge og fotballklubben Viking

Konserndirektør for kundetilbud, marked og innovasjon i Sparebank 1 Sør-Norge, Ella Skjørestad.

Sparebank 1 SR-Bank har i lengre tid sponset fotballaget Viking, og navnet på hjemmebanen er SR-Bank Arena. Nå skriver banken, som har byttet navn til Sparebank 1 Sør-Norge, at partene fortsetter samarbeidet, med en avtale som strekker seg til 2029.

Den nye avtalen vil også bety en økning i den økonomiske støtten til fotballklubben de kommende årene. Navnet på arenaen vil også endres fra og med 2025-sesongen, da navnet vil bli offentliggjort rett før sesongstart på våren. Her er det Viking som vil presentere nytt navn på stadion. Foreløpig navnerettigheter ble kjøpt av SR-Bank i 2018, for en tiårsperiode, og banken kan foreløpig ikke si noe om ny avtale har forlenget navnerettighetene til stadion.

– Vi er en stolt samarbeidspartner til en av landets flotteste fotballklubber. I Sparebank 1 Sør-Norge har vi lenge ønsket å forsterke og forlenge det gode samarbeidet med Viking, og vi gleder oss til å jobbe sammen i mange år fremover, sier konserndirektør for kundetilbud, marked og innovasjon Ella Skjørestad i banken.

Kvinnefotball

10 millioner kroner skal også øremerkes klubbens A-lag for kvinner over de neste fem årene, i tillegg til at Sparebankstiftelsen SR-Bank gir 4,6 millioner kroner i perioden 2025-2027 til Vikings “Krafttak for jenter”.

– Fotball skal være for alle. Vi som sponsor har et ansvar for å bidra til det. Derfor har det vært avgjørende for oss å bruke våre midler til å løfte kvinnesatsingen i Viking, slik at vi forhåpentlig kan få et toppserielag der, og kanskje til og med et Europa-eventyr om noen år. Vi trenger flere kvinner som forbilder i fotballen, og vi trenger en klubb som går foran i vår region. Det vil vi være med å gjøre mulig, sier Skjørestad.

– Vi er opptatt av, og stolte over, en tydelig kvinnesatsing. Der stiftelsen tar for seg bredden, mens vi går mot toppen. Det har vært viktig for oss at det ble en kvinnesatsing, sier Skjørestad til BankShift.

Får et større nedslagsfelt

Nå som Sparebank 1 SR-Bank og Sparebank 1 Sørøst-Norge har blitt til Sparebank 1 Sør-Norge, vil bankene også få et større nedslagsfelt for sine sponsoravtaler. Som SR-Bank hadde med Viking, hadde også Sørøst-Norge med fotballklubben Odd. Det betyr at at Sparebank 1 Sør-Norge sponser to toppklubber i Norge.

– Vi vil jo få flere aktører inn under våre sponsor-vinger. Det er det historiske avtrykket til sparebankene. Det er forankret i byen vi er fra. SR-Bank har for eksempel vært med siden før Viking var etablert. Det er mange slike historier i sparebank-Norge, og det er viktige, historiske avtaler, sier Skjørestad.

– Kommer dere til å slå et større nett over nedslagsfeltet deres fremover, eller vil sponsoravtalene være forbeholdt markedene til gamle SR-Bank og Sørøst-Norge?

– Det er for tidlig å si. Vi er på vei inn i en ny organisasjon der vi skal sette strategien for organisasjonen nå fremover. Da vil vi sette oss ned og se på hvordan vi skal agere videre, sier Skjørestad.