KARRIERE
SR-Bank opprettet ny stilling: – Vi mener alvor
Banken satser på storkunde-markedet på Haugalandet og ønsker å differensiere seg på mer enn pris og service.

Mandag denne uken startet Muamer Sehic som ny banksjef for storkunder på Haugalandet. Han har gått fra DNB til Sparebank 1 SR-Bank etter 17 år på samme arbeidsplass.
– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye kollegaer og ikke minst treffe både eksisterende og nye kunder, sier Sehic, som er klar for å ta over storkunde-porteføljen.
– Jeg bor i Haugesund og har primært kontorplass her. Jeg har så absolutt lokalkunnskap om Haugalandet, da jeg har jobbet og bodd her i alle år, sier han.
Lokale profiler
Nettopp lokalkunnskapen har vært en viktig faktor i ansettelsen av Sehic, avslører Pål Martin Eidsaa, direktør for bedriftsmarked i SR-Bank.
– SR Bank skal være en relasjonsbank, og vi ønsker å være lokalt til stede. Strategien bak ansettelsen av Sehic, er å ha lokale profiler som kjenner markedet og som markedet har tillit til. Sehic oppfyller alle disse kriteriene, sier Eidsaa, som forteller at SR-bank med ansettelsen satser målrettet mot storkunder i området.
Sehic overtar storkunde-porteføljen etter Nils Mikal Emberland, som gikk over til Sparebanken Vest og en rolle som regionsdirektør. Emberland hadde en delt rolle i SR-Bank, og med nyansettelsen er det første gang banken oppretter en ren storkunde-rolle på Haugalandet.
– Dette er første gang vi har én stilling dedikert til storkunder på Haugalandet. Vi satser på tung storkundekompetanse i regionen og vi mener alvor med vår satsing, sier Eidsaa.
Han legger til at selv om det kanskje virker mer intuitivt for SMB-markedet, er lokalkunnskap også viktig for storkunder. Han sier SR-Bank er opptatt av å forstå de lokale variasjonene og forskjellene, for å være en god sparringspartner for bedriftslederne.
– Vi vil tilby dyp bransjekunnskap og lokalkunnskap sammen med bank- og finanskunnskap. Over tid vil dette bygge verdier sammen med kundene våre.
Kompetanse vel så viktig som service
På spørsmål om hvordan bankene skal differensiere seg utover pris og rentemarginer, sier Eidsaa at selv om service er viktig, er kompetanse en enda større faktor innen storkunde-arbeidet.
– For bedriftene er det viktig å ha de rette personene rundt seg for å sparre og ta de riktige beslutningene med. Det handler ikke bare om leveranse og timing, men også om å ta riktige valg. Vi skal være til stede, raske og serviceinnstilte, men det er vel så viktig å tilgjengeliggjøre relevant kompetanse.
Eidsaa legger til at han ser på Sehic sitt langvarige engasjement i DNB som svært positivt.
– Vi investerer med lange horisonter, og det gjør bedriftene også. Stabilitet gir trygghet for kundene, sier han.
Sehic på sin side forteller at han forlater DNB med blandede følelser.
– Det er veldig spesielt og vemodig å forlate DNB etter 17 år, sier Sehic.
– Jeg har hatt mange fine år i DNB, men samtidig er jeg klar for noe nytt. Jeg vil også benytte anledningen til å takke SR-bank for tilliten, og jeg gleder meg til å bli kjent med nye kollegaer.