SVINDEL

SR-Bank: – Setter nye svindelrekorder hver måned

Fagdirektør for svindel i Sparebank 1 SR-Bank sier de aldri har jobbet mer med å forebygge svindel. Likevel ser banken mer av det.

Fagdirektør svindel Marit Sola i Sparebank 1 SR-Bank
Publisert

Sparebank 1 SR-Bank melder om at antall svindelforsøk i løpet av årets første fem måneder har økt med 57 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, skriver Dinside.

– Vi setter nærmest nye svindelrekorder hver måned nå, selv om vi aldri har jobbet så målrettet for å forebygge svindel. Det er svindelforsøk blant våre kunder hver eneste dag. Det krever mer av oss, både av oss som bank, men også av kundene våre og forbrukere generelt. Trøsten er at det er mulig å avverge svindel hvis vi er på vakt, sier fagleder for svindel Marit Sola i Sparebank 1 SR-Bank til avisen.

Banken oppgir at det phising som er den mest brukte metoden, der svindlere utgir seg for å være troverdige aktører for å få tak i sensitiv informasjon.

Bransjen går sammen

Nylig gikk medlemmene i Finans Norge sammen om en kampanje for å øke bevisstheten rundt svindel. Det var etter at det i Finanstilsynets årsrapport kom frem at det samlede tapet for svindel i bankene kom på 928 millioner kroner i 2023.

– Det er ikke å overdrive å si at svindel truer samfunnet og vil gå på sikkerheten for den enkelte løs hvis vi ikke klarer å stoppe eller i det minste å begrense det. Svensk TVs «Uppdrag granskning» viste nylig en svært god dokumentar som viser alvoret i situasjonen og som kobler svindel til kriminelle bander og det som omtales som «svenske tilstander» i norsk politikk, sa forbrukerpolitisk direktør Gry Nergård i Finans Norge i et intervju til BankShift, der direktøren trakk frem konkrete tiltak som nå gjøres i bransjen.