TEKNOLOGI
Startet opp i vår - nå inngår de pilotsamarbeid med DNB
Podkastforbruket i Norge har økt de siste årene, med over 45 prosent av befolkningen som nå lytter jevnlig. DNB håper å finne nye trender.
Julia Seltzer, Nicolas Kristoffersen og Annabel Dangreville.
Foto: Stig B. Fiksdal
For å møte denne utviklingen har DNB inngått et pilotsamarbeid med den ferske startupen ListenAlert for å få bedre innsikt i podkastsamtaler og trender i bransjen.
Det fremgår av en pressemelding.
ListenAlert ble startet opp av Annabel Øverbye Dangreville og Nicholas Kristoffersen tidligere i år. Selskapet bruker blant annet AI til overvåking og analyse av omtaler av merkevarer, offentlige personer og temaer på tvers av lyd- og videokanaler, inkludert podkaster, TV, radio, YouTube og TikTok.
ListenAlerts AI-teknologi skal sette DNB i stand til å overvåke omtaler av merkevarer og offentlige personer, analysere sentiment, og oppdage relevant podkastinnhold.
– Vi er alltid interesserte i å følge samtalene om oss og rundt oss, både i de redaktørstyrte mediene og ellers. Samarbeidet med ListenAlert gir oss mulighet til å både oppdage nye relevante podcaster, følge med på hvilke temaer og trender som rører seg og gir et bedre innblikk i den store mengden samtaler som til enhver tid foregår. Det er skikkelig moro å få følge den delen av reisen ListenAlert er på nå, fra oppstartsbedrift med en veldig god og konkret idé til videre utvikling og vekst, sier Julia Stelzer Norberg, kommunikasjonsrådgiver i DNB i en kommentar.