TEKNOLOGI

Startup inngår avtale med BankID: – Hadde ikke klart å flytte 800.000 kunder uten deres hjelp

Oppstartsselskapet Kakadu inngår avtale med BankID etter endt innovasjonskontrakt. Målet er å bekjempe digitalt utenforskap.

Gründerne Hege Fiskå (til høyre) og og Ingvild Erøy i Kakadu.
Publisert

Oppstartsselskapet Kakadu jobber mot digitalt utenforskap, og lager enkle veiledninger for nettsider og digitale verktøy. Nå lanserer selskapet en sanntidshjelper de kaller for Flamingo. 

Tjenesten bidrar med forklaringer som vil poppe opp når du trenger dem, inne på den aktuelle nettsiden der du står fast. 

Innovasjonskontrakt verdt seks millioner

Selskapet har hatt en innovasjonsavtale med BankID fra våren 2023 til høsten 2024. Total prosjektstørrelse var på seks millioner kroner, finansiert av Kakadu, BankID og Innovasjon Norge. BankID har både bidratt med kapital og arbeidstimer. 

I løsningen de har utviklet sammen, har de gått et steg videre fra veiledninger. 

– Målet i innovasjonsavtalen var å utvikle en situasjonsbasert veileder, som hjelper folk i øyeblikket de står fast i en digital oppgave, sier Erøy. 

Hun forteller at det i situasjonen man er mest motivert for å lære. 

– Her er det store gevinster å hente ut for både selskap og samfunn, sier Erøy. 

Hun beskriver BankID som en perfekt pilotkunde, fordi det var en «krevende kunde». 

– Løser vi det her, løser vi det også for alle andre, sier Erøy. 

BankID blir nå den første kunde til Kakadu som tar i bruk alle tjenestene til oppstartsselskapet, inkludert sanntidsveilederen som har fått navnet Flamingo. 

Har ikke vært på anbud

– Hvor mye er avtalen verdt for dere? 

– Avtalen er av stor verdi for oss. Jeg har ikke lyst til å si noe konkret om kroner og øre, men vi kan si at det ikke var på anbud. Forpliktelse, dedikasjon og referanseverdien av at BankID bruker tjenestene våre er det vi er aller mest begeistret for. Avtalen er repeterende i et større strategisk partnerskap, så kontinuitet og forutsigbarhet er selvfølgelig også et viktig stikkord for oss, sier Erøy. 

Hun forteller at innovasjonskontrakten har vært et viktig hjelpemiddel som gjør at det gikk raskere enn uten. 

BankID ønsker, som Kakadu, å forebygge digitalt utenforskap. 

– Kakadu gir oss verktøyene og kompetansen vi trenger for å støtte digitalt usikre brukere. Vi hadde ikke klart overgangen fra BankID på mobil til BankID på app uten. Veiledere har blitt brukt over 800.000 ganger og mange digitalt usikre og hjelperne deres, har fått støtten de trenger for å lykkes. Da er vi overlykkelige over å ha Kakadu-ekspertene på lag, sier Bjørn Olav Granlund, markedssjef i BankID. 

Denne saken ble produsert og først publisert av vår søsteravis Shifter.