RESULTAT
Sterkere enn ventet fra DNB – tjente 10,2 milliarder kroner i første kvartal
Norges største bank slapp sine tall for første kvartal tirsdag.
DNBs resultat i årets første kvartal endte på 10,2 milliarder kroner etter skatt. Det
er 0,3 milliarder kroner, eller 2,6 prosent, lavere enn i samme kvartal i fjor – men sterkere enn hva analytikere hadde anslått på forhånd. Det høye anslaget fra 14 analytikere som følger banken lå på knapt 10,1 milliarder kroner.
– En sterkere start på året enn ventet styrker troen på at norsk økonomi er på
vei mot en myk landing. Norge har lykkes med å holde folk i arbeid og samtidig
få ned prisveksten på en kontrollert måte. 2024 ligger også an til å bli et år
med vekst i reallønningene. Det er gode nyheter, sier Kjerstin Braathen,
konsernsjef i DNB, i en pressemelding.
DNBs netto renteinntekter endte på 15,5 milliarder kroner i kvartalet. Det er en
nedgang på 2,9 prosent fra forrige kvartal, og i nedre sjiktet av det analytikerne ventet. Utflatingen skjer ifølge banken i takt med at
rentenivået ser ut til å ha nådd toppen, og at gjeldsveksten i norske
husholdninger har falt til det laveste nivået siden før årtusenskiftet.
Passerte 1000 milliarder
Inntektene fra andre ting enn utlån og innskudd endte på 2,7 milliarder kroner dette kvartalet, opp 2,6 prosent fra samme kvartal i fjor. Det utgjør dermed det beste første kvartalet
noensinne for denne inntektsposten.
DNB forklarer utviklingen med en kraftig vekst i inntekter knyttet til sparing og investering, blant annet. DNB er Norges største private kapitalforvalter, og DNB Asset Management forvalter nå over 1000 milliarder kroner på vegne av fondskundene.
– At vi har klart å passere denne milepælen skyldes blant annet en økt bevissthet rundt fondssparing blant kundene våre, sier Braathen.
Hun viser til at Spare-appen til DNB får flere og flere brukere, og huninvesterer-kampanjen, som nå er inne i sitt femte år.
– Stadig flere oppretter månedlige spareavtaler, sier
Braathen.
Sbanken
DNB unnlater i pressemeldingen å skrive om kundeflukten på sparesiden i Sbanken. BankShift fikk nylig bekreftet at køen av kunder som vil flytte snart nådde 8000, og var stadig voksende.
Det har vært et turbulent kvartal for DNB, hovedsakelig grunnen forhold knyttet til Sbanken. I løpet av påsken flyttet storbanken sitt innkjøpte konsept over på egne tekniske løsninger.
Braathen kommenterer flyttingen slik:
– Selve flyttingen gikk bra, og det er vi glade for. Samtidig forstår vi at
kundene ikke har bedt om disse endringene, og vi tar med oss tilbakemeldingene
deres videre. Nå skal vi gjøre alt vi kan for å vise at Sbanken fortsatt er en
utfordrer i det norske bankmarkedet - med brukervennlige tjenester og gode
priser.
Flyttingen gikk nemlig alt annet enn knirkefritt, selv om teknologisjef for privatmarkedet, Nicolai Rygh, sa de hadde lest lenge på denne eksamen. Den mest alvorlige feilen som hittil er avdekket, er at tidligere disponenter av konti igjen fikk se disse i sine apper. Ifølge DNB ble om lag 600 kunder rammet av dette. I tillegg har køene av kunder som vil flytte sine aksjesparekonti hopet seg opp, og BankShift kunne nylig avsløre at dette vil vedvare lenge.
Sbanken valgte nylig å kutte boliglånsrenten, for å demme opp for kundelekkasjen.