MOBILBANKTESTEN

Stor test: Dette er Norges beste mobilbank  

En god og brukervennlig mobilbank for alle – uavhengig av behov og teknologisk kompetanse. Det er den korte forklaringen for at Sparebank 1 er best i test blant 16 norske mobilbanker. 

Sparebank 1 mobilbank
Publisert Sist oppdatert

For 3,5 år siden gjennomførte Cicero Consulting Norges første skikkelige test av mobilbanker. Siden den gang har mobilbanken bare blitt en enda viktigere kundeflate for bankene. 

I kundeundersøkelsen, som inngår i testen, viser det seg at 96 prosent av alle nordmenn under 65 år har mobilbanken installert på telefonen sin og at mer enn ni av ti bruker mobilbanken minst én gang per uke. 

Jo yngre kunder, jo mer utbredt bruk av mobilbank. Blant folk under 45 år er mobilbanken det viktigste verktøyet for daglig økonomi-gjøremål i 75 prosent av tilfellene. Aldersgrensen for mer bruk av nettbank enn mobilbank går i dag ved 61 år, ifølge undersøkelsen.

– Disse tallene viser jo at bankene i enda høyere grad må fokusere på mobilbanken som hovedkanal. Så timingen var god for å gjennomføre en ny undersøkelse. Det har jo også skjedd en del siden forrige test, som at vinneren, Sbanken, har blitt kjøpt opp av DNB, sier Petter Nybakk, analysesjef i Cicero Consulting til BankShift.

Se alle resultatene av testen nederst i saken!

For høy tilfredshet

Sammen med kollega Sivert Broll har han gjennomført en grundig gjennomgang av  brukervennlighet, design, funksjonalitet og sikkerhet i 16 norske mobilbanker.

I tillegg er det gjennomført en kundeundersøkelse som viser at åtte av ti er fornøyd med mobilbanken sin. En tilfredshet som Nybakk og Broll mener er altfor høy, ettersom at flere av mobilbankene faktisk viser betydelige mangler i brukervennlighet, design og funksjonalitet. 

Noe av dette kan forklares med kundelojalitet, og det faktum at folk flest ikke har testet andre mobilbanker enn den de begynte med.

– Selv om mobilbanken er blitt det viktigste verktøyet, er den ikke en årsak til å bytte bank for nordmenn. Det er det pris som er, sier Broll.

Mobilbanktestere: Sivert Broll, finansanalytiker (t.v.) og Petter Nybakk, analysesjef i Cicero Consulting.

Færre forbedringer enn ventet

Duoen konstaterer også at sammenlignet med den forrige testen, har bankene fortsatt å investere i sine mobilbanker, men at forbedringene på mange områder ikke har vært like store eller hyppige som 3,5 år mellom testene skulle tilsi.

– Om noe skulle jeg faktisk si at det er større sprik mellom topp og bunn i denne testen. Blant de beste har alt blitt litt bedre, litt mer brukervennlig og med litt flere funksjoner. Hos dem som ligger i bunn har det derimot ikke skjedd mye, sier Nybakk. 

Årets vinner

– Så hvem er årets vinner?

– Sparebank 1 er Norges beste mobilbank i år. Den er veldig intuitiv. Du trenger ikke å være bankekspert for å forstå hvordan du skal bruke den og de er flinke på å hjelpe brukeren videre hvis det skulle være nødvendig, forklarer Sivert Broll.

I forklaringen skriver Cicero: «Gjennom å prioritere brukervennlighet og veiledning, uten å gå på bekostning av funksjonalitet, har de laget en mobilbank som sikrer at alle kundene kan dra nytte av moderne banktjenester på mobil på en enkel måte.»

– Vi har gått ut ifra hvordan den vanlige nordmann vil bruke mobilbanken. Hadde testen vært basert på mer teknologisk oppegående mennesker, så ville Bulder antageligvis vunnet. De treffer veldig godt med funksjonalitet for en slik gruppe, men mangler en del på andre områder, legger Nybakk til.

Hadde testen vært basert på mer teknologisk oppegående mennesker, så ville Bulder antageligvis vunnet.

Petter Nybakk, analysesjef i Cicero Consulting

Jevnt i toppen

Bulder ender på tredje plass, mens andreplassen tas av DNB, som i likhet med Sparebank 1, har forbedret appen jevnt over.

Ifølge Nybakk og Broll utgjør de en tydelig tettrio i testen, og forskjellene mellom dem er små. Sparebank 1 vinner med 4,63 poeng, mens DNB får 4,58 og Bulder 4,50. Til Nordea på fjerdeplass har Bulder større margin enn hva det er opp til førsteplassen.

Seierspallen er ikke noen bombe sett til resultatet forrige gang. Både Sparebank 1 og DNB var på pallen i den første testen og Bulder som i 2021 var en ganske så ny, ble allerede da omtalt som en fremtidig utfordrer til tittelen. 

Sbanken faller

Banken som er blitt borte fra førsteplassen er selvfølgelig Sbanken. Som i alle andre undersøkelser etter at banken ble konsept, har Sbanken falt nedover. Seier forrige gang er nå byttet ut med en sjette plass. Fortsatt godt plassert på øvre halvdel og dermed en av aktørene som Cicero mener jobber med å utvikle mobilbanken.

– Utfordringen for Sbanken er at det er en del funksjonalitet som rett og slett ikke er ferdig. De har klart å løfte ting over i den nye appen, men brukervennligheten er ikke på plass ennå, sier Nybakk.

Rett bak Sbanken kommer Eika, som dermed gjør det største bykset oppover, fra jumboplassen i den forrige testen.

– Eika kom med en stor mobilbankoppgradering kort tid etter den forrige testen. Den var et kjempeløft, men det mangler fortsatt en del for å kunne være med helt i toppen, fortsetter Nybakk.    

Himla dårlig plassering

Jumboplassen har Eika overlatt til Himla, bankkonseptet til Fana Sparebank. Ciceros konklusjon er nådeløs: «Det er vanskelig å se at Himla ønsker å tilby noe mer enn boliglån til en gunstig rente» skriver selskapet før det avslutter med  «det er vanskelig å forstå hvorfor de i det hele tatt ønsker å tilby en mobilbank

På plassene over kommer Lokalbank og Storebrand. At sistnevnte tydelig har sagt fra om at spareappen Kron, etter fusjoneringen, skal få legge føringen for hvordan en mer brukervennlig mobilbank skal se ut, overrasker ikke Nybakk og Broll.

– Det er en mobilbank som har mye å gå på, sier Nybakk. 

Slik ble testene gjennomført

Cicero identifiserte fem hovedkategorier som består av alle elementære funksjoner en mobilbanke må inneholde.

Hyppig brukte tjenester har fått større vekt, men vektingen ble også laget slik at det å ha mange funksjoner ikke skulle lønne seg om de ikke også var gode.    

1. Betaling og overføring
▪ Gjennomføre betaling 
▪ Oversikt betalinger til forfall
▪ Godkjenne eFaktura
▪ Oversikt over betalingsavtaler og abonnement 

2. Kortadministrasjon
▪ Kortdetaljer
▪ Bestille kort
▪ Sperre og åpne kort 

3. Økonomistyring
▪ Oversikt over saldo
▪ Transaksjonsoversikt
▪ Forbruk og budsjettering
▪ Finansieringsbevis 

4. Sparing
▪ Fond og investeringer
▪ Sparekonto
▪ Sparemål, mikrospar og fast sparing

5. Kundeservice og kommunikasjon
▪ Kontakte banken
▪ FAQ og chatbot
▪ Varslinger og kommunikasjon

Alle disse funksjonene ble så testet opp mot ni definerte kriterier for god kundeopplevelse.  

  • God oversikt over innhold 
  • Lett å løse oppgaven
  • Intuitiv navigasjon
  • Synlighet og prioritering av relevant innhold
  • Tydelig og konsist språk
  • Strukturering og gruppering av innhold
  • Tydelig «call-to-action»
  • Oversiktlig og ryddig visuelt design
  • Designuttrykket er gjenkjennbart og gjennomført.

Dette ga så til sist en totalscore der 5,0 var maksimal uttelling.