VAREMERKE

Storbanken vil varemerke fotball-initiativ

Sparebanken Vest har store ambisjoner for det videre arbeidet til «jenter vil mer»-initiativet. 

Sparebanken Vest søker om å varemerke «jenter vil mer».
Publisert

Sparebanken Vest sendte forrige uke inn en søknad om å varemerke «JENTER VIL MER – Sparebanken Vest». Det fremgår av Patentstyrets register.

Målet med initiativet er å løfte jentefotballen, og banken rapporterer om 569 mottatte søknader om støtte til jentelag på Vestlandet.

Varemerket Jenter Vil Mer fra Sparebanken Vest.

Jenter vil mer-kampanjen skapte oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt da Sparebanken Vest lanserte initiativet i fjor, og filmen ble sett av mange. 

– Kampanjen har vært med på å endre holdninger, og over 300 jentelag på Vestlandet har allerede fått støtte til treningsleir, fotballdag eller trenerkompetanse, sier Øyvind Harkestad, merkevaresjef i Sparebanken Vest.

– Vi har store ambisjoner for Jenter vil mer fremover, og i den forbindelse var det naturlig å søke om varemerkeregistrering, forteller Harkestad videre. 

Han legger til at de i høst har fått inn over dobbelt så mange søknader om støtte som i fjor, og sammen med professor Siv Skard og NHH har banken nylig gjennomført en ny og enda større undersøkelse enn den som den første kampanjen var basert på. 

– Vi ser veldig frem til å presentere funnene herfra, og bidra til å løfte jentefotballen og å skape like muligheter for både jenter og gutter, sier Harkestad.

Varemerke

  • Et særegent kjennetegn for varer og tjenester. 
  • Kan blant annet bestå av navn, ord, logo og figur:
  • Ordmerke: består av ren tekst, som ord, bokstaver eller tall.
  • Figurmerke: Består av figur-/logoelementer uten tekst.
  • Kombinert merke: En kombinasjon av tekst og figur.
  • Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille egne varer og/eller tjenester fra andres.
  • Eksklusivretten varer i ti år, og kan fornyes hvert tiende år et ubegrenset antall ganger.

Informasjon fra Patentstyret