SBANKEN-FLYTTINGEN

Undersøker om DNB har feilinformert Finanstilsynet

Finanstilsynet krever nå svar fra DNB rundt prosessen av kundeflyttingen.

Seksjonssjef Jo Gjedrem i avdeling for atferdstilsyn på bank- og forsikringsområdet i Finanstilsynet.
Publisert

Det har vært et kaos rundt byttet av kundene mellom Sbanken og DNB. Nå har DN fått innblikk i et dokument mellom diskusjonen mellom DNB og Finanstilsynet der DNB skal ha informert tilsynet om det motsatte av hva som ble kommunisert til kundene.

Allerede i februar kom beskjeden til frustrerte kunder om at DNB ikke klarte å ta unna alle flyttemeldingene på kunder som ønsket å flytte sin aksjesparekonto fra Sbanken. 

– Antall flyttemeldinger vi har fått så langt i 2024 er mer enn vi fikk gjennom hele 2023, det er altså mye mer trafikk enn vi har vært vant til, og vi har derfor bemannet opp til det vi mener er et forsvarlig nivå uten at vi samtidig øker risikoen for å gjøre feil, sa kommunikasjonsrådgiver Julia Stelzer Norberg i DNB til BankShift i februar.

I en melding fra banken til Nordnet, som ble videresendt til kundene sto det «vi vil bruke perioden fra nå til påske med å ferdigstille ASK-flytting som allerede er i prosess». Og at flyttemeldinger innsendt senere vil bli behandlet i starten av april. (BankShift-saken fra 28. februar).

Annen kommunikasjon til tilsynet

I dokumentet DN skriver at avisen har fått innsyn i rundt kommunikasjonen mellom DNB og Finanstilsynet, skriver tilsynet følgende om hvordan de oppfattet hva DNB hadde kommunisert ut til sine kunder:

«Det ble opplyst at kundene som ventet på flytting var godt informert og at de hadde full disposisjonsrett til kontoen i ventetiden».

Informasjonen DNB ga til kundene samsvarte altså ikke med informasjonen DNB hadde gitt til Finanstilsynet.

At DNB ville bruke lenger tid på flyttingen enn hva som egentlig er lovlig, fikk man kommunisert tidligere. Dette, pluss kommunikasjonen rundt prosessen mener tilsynet nå ikke har vært godt nok.

«Finanstilsynet ser alvorlig på forholdet, dersom det er riktig at kundene i realiteten ikke kan disponere aksjesparekontoen over en lengre periode», skriver DN at det står i dokumentet fra tilsynet.

Finanstilsynet skal nå ha sendt DNB krav om å få utlevert en rekke nye opplysninger, med svarfrist 12. april. 

– Vi har bedt om en redegjørelse fra DNB. Vi har fått en rekke henvendelser fra kunder som gjør at vi ønsker informasjon om lengden på forsinkelsene og bankes tiltak for å begrense dem, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i avdeling for atferdstilsyn på bank- og forsikringsområdet i Finanstilsynet til DN.