KARRIERE
Var bankens yngste – gikk fra vikar til leder på under ett år
HR-lederen i BN Bank startet som Manpower-vikar og gikk inn i en lederstilling under ett år senere, som 23-åring. Etter nesten 14 år i banken deler hun sine tips til andre som vil på samme reise.

Silje Havdal, nåværende HR-leder i BN Bank, fratrer sin stilling etter nesten 14 år.
Fra første mars vil Havdal starte i en ny rolle hos E. C. Dahls Eiendom.
– Det har vært en spennende reise, og jeg føler meg privilegert, sier Havdal til BankShift.
Fra Manpower-vikar til leder
Havdal begynte sin karriere i BN Bank i 2011 som vikar på kundesenteret, via bemanningsbyrået Manpower. Samtidig studerte hun ved NTNU Handelshøyskolen, den gang TØH.
– Jeg tenkte lite på at jeg var midlertidig ansatt – fra dag én følte jeg meg som en del av gjengen, forteller Havdal.
Etter noen måneder fikk hun fast jobb, og under ett år etter at hun kom inn som vikar, ble hun avdelingsleder.
– Det var spennende, men også litt skummelt. Jeg var jo ikke så gammel – jeg fylte 24 år like etter jeg fikk jobben. Jeg var heldig som hadde en arbeidsgiver som både ga meg tillit og utfordringer – det er ikke gitt når man er såpass fersk, sier Havdal.
... og så forbrukerøkonom
Etterhvert ble Havdal leder for kundesenteret, og det var da de så behovet for at noen skulle tale til forbrukerne i media.
– Jeg kastet meg på, fordi jeg var interessert, og fikk jobben som bankens forbrukerøkonom i tillegg. Det var en fantastisk utfordring, og jeg fikk prøve meg på en helt annen arena, sier Havdal, som mener hun hadde en stor fordel fra tiden på kundesenteret.
– Jeg visste hva kundene lurer på, hva de er usikre på, og hvilken informasjon de trenger. Dette fikk jeg mye utbytte av. Jeg har alltid vært interessert i økonomi, og vi lever i en verden med stort kjøpepress, noe som er krevende for mange, forteller hun.
Hun sier at hun i rollen som forbrukerøkonom ønsket å formidle at det er helt greit å handle brukt, eller at man kan planlegge en fin ferie uten å blakke seg.
– Det var viktig for meg å normalisere dette, fordi jeg vet at det kan være vondt for mange å ikke ha råd. Dette er noe jeg er genuint opptatt av.
«Satt langt inne»
I 2022 ble Havdal HR-leder, noe hun forteller var helt annerledes enn å lede kundesenteret,.
– Jeg hadde vært leder lenge og møtt mange av de problemstillingene som ledere og ansatte selv står i. Jeg trivdes veldig godt i rollen, forteller Havdal.
Nå, etter snart 14 år i BN Bank – Havdals første og eneste "voksenjobb" – føler hun at det er på tide å utforske noe nytt.
– Jeg skal nå bygge opp en ny avdeling i E. C. Dahls Eiendom – en servicefunksjon for leietakere. Det blir spennende å jobbe med kunder igjen. Samtidig har dette vært en ambivalent beslutning. Jeg har trivdes svært godt i BN Bank, og valget satt langt inne, selv om det føles riktig, sier Havdal.
Holdning, interesse, engasjement
Havdals reise fra Manpower-vikar til toppleder kom ikke av seg selv, og Havdal sier at det lønner seg å stå på litt ekstra.
– Mitt råd til andre er å gjøre jobben din ordentlig, men også fokusere på holdninger – det betaler seg, forteller hun, og legger til at hun føler seg heldig for å være på en arbeidsplass som er så flinke til å løfte frem siden ansatte.
Havdal tror også holdning ofte trumfer karakterer.
– Du kan være aldri så flink på papiret, men til syvende og sist handler det om hva du gjør når du kommer på jobb. Du trenger ikke være en kandidat med bare toppkarakterer; holdning, interesse og engasjement teller like mye som de resultatene du leverer, sier hun, og kommer med et siste råd:
–Jobb med å løfte de rundt deg, i stedet for å jobbe andre ned.