– Vi må ha en skikkelig feiring når vi bikker en milliard i utlån. Det hadde vært digg å gjøre det med vårklærne på

Når Eika slipper løs digitalbanksatsingen Penni på boliglånsmarkedet, håper man å slå (en lilla) mynt på det faktum man starter med en eksisterende bankplattform.

Amund Tosterud, leder for kundeopplevelser i Penni gleder seg stort til lansering.
Publisert Sist oppdatert

Siden midten av desember har ansatte i Eika kunnet melde seg som kunder i Penni, slik at alle funksjoner i banken har blitt testet ut. Det har gått så bra at den nye digitale boliglånsutfordreren allerede er klar for lansering.

Det blir imidlertid en relativt stille og rolig åpning, forteller Amund Tosterud, leder for kundeopplevelser i Eika Digitalbank og Eika Gruppens kommunikasjonssjef Sigurd Ulven da BankShift møter dem i Eika Gruppens lokaler på Penni Lane (unnskyld Parkveien) i Oslo.

– Vi har ikke behov for å få 20 000 henvendelser første uka. Vi er i den heldige situasjon at vi kan prioritere kvalitet og ta vare på de kundene som kommer til oss, mer enn at vi må vokse så raskt som mulig, sier Tosterud.

– Vi ønsker rett og slett å skape så gode kundeopplevelser som mulig, legger Ulven til.

Raskt milliardmål

Det betyr ikke at Penni har tenkt å ta det med ro. Den første milliarden i utlån har banken ambisjon om å passere relativt raskt.

– Vi må ha en skikkelig feiring når vi bikker en milliard i utlån. Det hadde vært digg å gjøre det med vårklærne på, sier Tosterud og forklarer at 200–300 lån i løpet av våren bør være mulig å få til.

– Er det Eika Gruppens svar på Bulder som nå lanseres?

– Det er i hvert fall mye av den samme logikken som ligger bak, innrømmer Tosterud.

På samme måte som Bulder utvidet Sparebanken Vests nedslagsfelt langt utenfor Vestlandet, skal Penni kapre kunder der Eika-bankene har minst tilstedeværelse – i de større byene.

Det har en sammenheng med at en rendyrket digitalbank gjerne må automatisere mest mulig av lånesøknadsprosessen for å være effektiv og lønnsom. En viktig del av det er verdsettelsen og for å unngå å gjøre individuelle verdivurderinger av objekter må man til de litt større byene.

Utfordrer ikke andre Eika-banker

Det innebærer at også Penni i særdeles liten grad vil utfordre sine eiere – alle de lokale sparebankene i Eika Gruppen.

Amund Tosterud åpner døren til en lilla verden med Penni.

– Ser du på boliglånsmarkedet er to segmenter som vokser mer enn de andre. Det ene er de lokale sparebankene, det andre er de nye digitalbankene. Det er helt ideelt for oss kunne være i begge samtidig, sier Tosterud.

– Det er et minst sagt konkurranseutsatt marked dere skal inn i. Hvordan skal Penni skille seg ut fra andre digitalkonsepter som Bulder, Sbanken og Himla?

– Det er hele pakka. Boliglån med gode priser, full hverdagsbank både på nett og mobil og så har vi troen på personlig kundeservice på telefon er neste skritt i å gjøre digitalbanker tilgjengelig for flere, sier Tosterud.

– Så Penni blir en chatbotfri sone?

– Til å begynne med, men når KI blir bra nok og relevant for våre kunder, må vi selvfølgelig følge etter, sier han.

– Hva med Heder Bank, som også skal inn og konkurrere i det samme markedet?

– Jeg vil si at vi posisjonerer også ganske så forskjellig. De har jo vært veldig tydelige på at de bare skal ha under 55 prosent belåningsgrad. Vi ønsker å gi gode priser helt opp til 80 prosent, sier Tosterud.

Skal ikke være i topp på Finansportalen

Gode priser innebærer imidlertid ikke at Penni har planer om å toppe Finansportalens boligslånsportal til enhver tid. Ifølge Tosterud og Ulven skal kundene likevel kunne være sikre på at de over tid vil ha fått en god pris.

Den lilla mynten med øyne, en uten tvil en logo som skiller seg fra andre bankers.

– De som kniver om å være best, må ofre noe for å komme dit. De kan for eksempel ikke ha det samme servicenivået som vi skal ha. De kan heller ikke ha den samme kvaliteten på digitale tjenester som oss, sier Tosterud.

Satsingen på Penni ble kjent etter at Eika Gruppen i fjor meldte at Sparebank 1 Kreditt skulle overta produktområdene kredittkort og usikrede nedbetalingslån fra Eika Kredittbank. Igjen ble billån og en innskuddstilbud med høy rente.

7. januar i år bytte restene av Eika Kredittbank navn til Eika Digitalbank og formelt sett er Penni en del av en bank som allerede er lønnsom, takket være billånene.

Store plattformfordeler

Det betyr også at Penni har fordelen av å være en del av en eksisterende teknologiplattform som allerede drifter 46 banker i Eika-systemet, med alt hva det innebærer at besparelser i utviklingskostnader.

Ifølge UIven fungerer plattformen, som Eika fått etter overgangen til Tietoevry som leverandør, like godt til en ren digital bank som til mer tradisjonelle lokale sparebanker i tillegg har plattformen en rekke fellestjenester.

– Vi kommer jo til dekket bord. Plattformen er delt av så mange, så den er ekstremt kostnadseffektiv for den enkelte bank. Den prisen vi betaler for komplett nett- og mobilbank og kredittportal og alle disse systemene bakkant, er en brøkdel av hva det ville kostet å sette det opp selv, sier Tosterud.

 

Verken han eller Ulven ønsker å gå i detalj på hvor mye Eika har brukt på satsingen, men sier at det ikke er veldig mange millioner.

– Det ser ut som det er andre som investerer mye mer i ny digitalbank enn det vi har gjort, sier Tosterud.