FINTECH

Vipps kickstarter shoppinghøytiden med ny funksjon: – Skal klare å tjene penger på dette

Hos Vipps Mobilepay begynte juleplanleggingen tidlig i år. I dag lanserer selskapet ønskelister som et nytt tilbud til sine nesten 12 millioner nordiske kunder.

Vipps ønskelister kan komme være aktuelle til mange begivenheter. Jul, bryllup, bursdager.
Publisert

– Vi ønsker jo alltid å forenkle hverdagen til folk. Gjennom å lansere ønskelister, som enkelt kan deles med familie og venner, håper vi å kunne bidra til å redusere andelen julegaver som ender med bomkjøp, sier Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps Mobilepay til BankShift

Lanseringstidspunktet er valgt med omhu, men tilbudet er ikke tenkt å være sesongrelatert. Et par andre åpenbare områder for gavelistedeling er bryllup og bursdager. Men det kan like gjerne være helt personlige lister, som at Høver selv har opprettet en huskeliste til det neste Ikea-besøket.

Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps Mobilepay håper at selskapets ønskelistelansering skal bidra til færre bomkjøp.

Høver, som er ansvarlig for alle tjenester i Vipps Mobilepay som ikke direkte er betalingsrelatert, som Logg Inn, lojalitetsprogrammet Fordeler og nå altså Ønskelister, innrømmer at det ikke er noen revolusjonerende nyhet selskapet kommer med.

Frykter ikke konkurransen

Fintech-selskapet Stas har hatt bryllupsgavelister som forretningsidé i noen år og flere butikkjeder, der det er vanlig å kjøpe bryllupsgaver, tilbyr også mulighet for å legge opp ønskelister. Og for et par uker siden lanserte VG Lab sin egen tjeneste Ønsk, etter å ha betatestet den i nesten et år.

Øystein W. Høie, leder for VG Lab får tøff ønskelistekonurranse.

– Ønsk startet som et lite eksperiment for oss, men det har tatt helt av den siste tiden. Det har blitt lagt til titusenvis av ønsker hvert døgn, sier  Øystein W. Høie, leder for VG Lab til BankShift.

– Uønskede gaver som ender i boden eller på dynga er et stort problem. Det at flere er med og skaper oppmerksomhet rundt dette er bare positivt, legger Høie til.

At VG Lab kom Vipps i forkjøpet med noen uker bekymrer ikke Høver.

– Vår styrke er at vi tilbyr det i en app som allerede er installert på 12 millioner telefoner i Norden. Når man deler en liste, trenger du ikke be mottageren laste ned en ny app i tillegg, sier hun.

Kan få Kasse-kobling 

En annen fordel med å lansere ønskelister i Vipps-appen, ifølge Høver, er at de kan kobles mye tettere til Vipps' eksisterende betalingsprodukter.

– Når du kjøper en litt dyrere gave, spleiser du ofte kostnaden med flere personer. Vi har to relevante produkter for det, «Kasse» og «Splitt kostnader». Begge disse skal vi styre inn mot gave-universet, sier produktsjefen.

Hun forklarer at mottakerne av ønskelistene skal kunne markere at de har kjøpt en gave og at dette vil bli synlig for alle listen er delt med, men ikke for listeeieren.

– Vi håper det skal føre til færre helt like gaver under juletreet.

Ifølge Høver kan også Vipps' kundeklubbsprogram være relevant for ønskelistene. Tanken er at den som kjøper en gave automatisk skal få vite om noen av kundeklubbtilbudene matcher gaveplanene, og på den måten gi kunden en mulighet å kjøpe gaven til en bedre pris.

Kjøpsknappen drøyer

– Er planen også å gjøre det enda enklere å handle, gjennom å legge til en kjøpsknapp rett i ønskelisten?

– Ikke med en gang. Ved lanseringen kan du bare legge inn bilde og lenke fra nettbutikken i ønskelisten. Så et kjøp må finne sted i nettbutikken. Men en kjøpsknapp er definitivt noe vi ønsker å teste ut sammen med butikkene som inngår i vårt nettverk, sier Høver.

– Vi skulle gjerne også rulle ut en ønskelisteknapp i alle nettbutikker som samarbeider med oss, slik at man veldig enkelt kan spare et produkt i Vipps, legger hun til.

Har inntektsgrunnlag

– Er dette noe som Vipps faktisk kan tjene penger på?

– Førsteprioritet nå er at folk begynner å ta i bruk ønskelistene. Det er en forutsetning for at vi skal kunne begynne å kommersialisere dem. Men ja, vi tror vi skal klare å tjene penger på dette universet og har mange tanker om hvordan det kan gjøres.

Blant annet skal Vipps legge en til en kategori kalt inspirasjon. Det skal være et utvalg av populære produkter som passer den målgruppen kunden tilhører, valgt ut av Vipps’ egne ansatte. Her skal man også teste ut kommersielle lenker, som vil gi Vipps inntekter basert på trafikken og antall kjøpsutløsende klikk ønskelisteuniverset genererer.

– Så Vipps skal bli en shopping-app, som Klarna?

– Nei, men de av våre brukere som beveger seg inn i denne delen av Vipps-appen, er i kjøpsmodus. Hvis de leter etter en gave, og finner den via oss, vil klikkene og trafikken vi klarer å drive være veldig relevant, sier Høver.

Gjennom å henvende seg til de unge, tror Ninni Høver at ønskelistene kan nå ut til hele familien.

– Vi har jo egentlig utforsket å være en kommunikasjonsplattform for bedrifter lenge. Vi gjorde et forsøk med annonser i appen, sammen med Schibsted. Det ble ikke relevant nok for kunden. Vi tror at dette vil øke relevansen betraktelig.

Til ungdommen 

På et punkt skiller seg lanseringen av ønskelistene fra de fleste andre produktlanseringer fra Vipps. Denne gangen er ikke «alle» målgruppen. Nå ønsker selskapet å nå 15-25-åringene. Høver mener det er de som først vil begynne å opprette lister som de deler med familie og venner.

– Barna vet at mamma, pappa eller mormor ikke er på mobilen på samme måte som dem, men de vet alle sammen er på Vipps, sier hun