KÅRING

Vipps troner øverst på omdømmemåling - Sbanken faller

Trenden der utfordrerselskapene er godt likt, ser ut til å snu, ifølge den nye omdømmekåringen fra Apeland.

Administrerende direktør Rune Garborg i Vipps, her med diplomet for å ha toppet årets kåring.
Publisert

Hvert år gjennomfører kommunikasjons- og analysebyrået Apeland en omdømmemåling av selskaper i Norge. Årets kåring plasserer Vipps øverst på listen.

Med en score på 92 poeng, på en skala fra null til 100, er det Vipps’ høyeste rangering noen gang.

– Scoren viser at folk stoler på, liker og er imonert over Vipps, Finn.no, Vinmonopolet og Tine. Det er de fire selskapene som har svært godt omdømme i befolkningen nå, sier administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsselskapet.

Sbanken faller

Apeland skriver selv i en pressemelding at å være utfordrer og innovatør ofte har vært synonymt med et godt omdømme, men i år ser trenden ut til å ha snudd. Sbanken, Tibber, Apple og Tesla faller alle i omdømme.

– Vi har målt omdømmet til selskaper i over 20 år. I løpet av disse årene har vi sett mange utfordrere som har blitt elsket av nordmenn. Det siste eksempelet var Tibber, som raskt fikk et godt omdømme. I årets måling er selskapet blant de som faller mest, hele ni poeng, og ender på en omdømmescore på 57 og middels godt omdømme, sier Apeland.

I kategorien «svært godt» finner vi Vipps, Finn.no, Vinmonopolet og Tine, i den rekkefølgen.

Til tross for at Sbanken faller, er konseptet hos DNB fortsatt i kategorien «godt» med sin score på 65. Det er blant annet syv poeng over DNB, som hanver i kategorien «middels godt».

Sparebank 1 scorer 73 poeng og er øverste finansbedrift bak Vipps.

Omdømmekåringen, som heter Traction Norge, er utviklet og gjennomføres av Apeland. Selskapene som vurderes er nominert av befolkningen, skriver Apeland. Listen er utledet av «en emosjonell vurdering av selskapene, om folk stoler på, liker og er imponert over dem. Virksomhetene er også målt på mer rasjonelle dimensjoner, som kvalitet, ledelse, etikk, klima, innovasjon og verdi for pengene», skriver selskapet.