SVINDEL

Vippset 100.000 til svindler – Nemnda mener banken må ta ansvaret

En bankkunde hos Danske Bank vippset 97.000 kroner til noe han trodde var Økokrim. Nå mener Finansklagenemnda at banken må stå til ansvar.

Danske Banks kontorer på Aker Brygge i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

En kunde hos Danske Bank skal ha blitt oppringt av en svindler som utga seg for å være Økokrim. Svindleren fortalte bankkunden at hun var i ferd med å bli svindlet, og måtte vippse pengene til en konto hos Økokrim, skriver DN.

Til sammen ble det overført 97.000 kroner, etter at kunden hos Danske Bank hadde overført sparepenger til brukskonto, og så vippset pengene i to omganger, til en konto personen fikk oppgitt som en fiktiv vipps-person, der pengene skulle stå trygt.

Danske Bank mener dette er kunden selv sin feil, og om noe, så er det Vipps som er riktig å klage mot. Kunden har tatt Danske Bank til Finansklagenemnda, og fått medhold.

– Danske Bank er uenig i begrunnelsen og resultatet som Nemndas flertall har gitt i saken, og vil bruke treukersfristen for å vurdere videre skritt, sier pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank til DN.