KJERNEBANK

Vraker SDC: – Risikoen ble rett og slett for stor

Fana Sparebank gjør en U-sving og forlater sitt planlagte samarbeid med SDC for å gå tilbake til Tietoevry, under et år etter at banken kunngjorde at de skulle inn i partnerskap med SDC. 

Inge Ådland & Lisbet K. Nærø, Fana Sparebank. Endre Rangnes & Martin Kverne, Tietoevry Banking
Direktør for innovasjon og teknologi i Fana Sparebank, Inge Ådland, og Lisbet K. Nærø, administrerende direktør i Fana Sparebank, sammen med Endre Rangnes, administrerende direktør for Tietoevry Banking, og Martin Kverne, Salgssjef i Tietoevry Banking.
Publisert Sist oppdatert

Fana Sparebank inngår en ny avtale med Tietoevry fra første april 2025, og forlater dermed den danske kjernebankleverandøren SDC, som banken inngikk partnerskap med så sent som i juni i fjor - og skulle konvertere over på i oktober neste år.

Fanas valg av Titeoevry kommer kort tid etter at det ble kjent at SDC blir kjøpt opp av Netcompany, som dermed forlater samvirkemodellen – og det er nettopp dette oppkjøpet som gjør at Fana nå velger å gå tilbake til Tietoevry

Det bekrefter direktør for innovasjon og teknologi i Fana Sparebank, Inge Ådland, til BankShift.

– Vi har brukt tiden til å finne ut hva oppkjøpet av SDC betyr for oss. SDC hadde i utgangspunktet en god plan for hvordan Fana Sparebank skulle komme over på deres løsninger til konverteringstidspunktet, sier Ådland.

Han forteller videre at SDC sin opprinnelige samhandlingsmodell – som forsvant med oppkjøpet gjort av Netcompany – ga Fana trygghet for finansieringen. 

Likevel valgte Fana å snu. 

– Nå har situasjonen endret seg, og det kom et forslag til løsning, men sett opp mot risikoen, og med halvannet år igjen til vi skulle konvertert i oktober 2026, ble den operasjonelle og finansielle risikoen ble rett og slett for stor for oss

Samvirkemodell og teknologi

– Det var avtalt at vi skulle inn som eiere, men nå er jo forutsetningene endret, sa Ådland til BankShift da SDC ble kjøpt opp av Netcompany

Ådland kan i dag fortelle til BankShift at samvirkemodellen til SDC var én av grunnene til at de opprinnelig valgte SDC, men at de teknologiske løsningene til SDC også fristet.

– SDC var ferdig konvertert til ny kjerne i 2014/2015. De var – og er – langt fremme teknologisk. Samtidig har nå Tietoevry modernisert store deler av sin kjerne. SDC hadde kombinasjonen av det teknologiske, samvirkemodellen og en forutsigbar prismodell, forteller Ådland om overgangen de planla i 2026.

– Hvordan Tietoevry har valgt å prise sine tjenester, har tidligere ført til noen krangler. Har dere fått en forutsigbar pris denne gangen?

– Nå får vi en forutsigbar prismodell på de tingene som er viktige for oss, og vi er godt fornøyde med avtalen vi har inngått.

Teknologiske sparringspartnere

Ådland forteller at Fana hadde sett frem til SDC sine spennende planer for utvikling innenfor blant annet kredittløsning, mobilbank og svindelområdet. 

– Vi hadde god tro på at denne utviklingen ville komme i mål, men når to ulike organisasjoner skal gå sammen, og Netcompany ennå ikke har overtatt SDC, kjente vi på at dette ble for usikkert for oss med tanke på tidslinsjen, forteller han.

I pressemeldingen fra Fana står det at «partene har også en klar ambisjon om et tett utviklingsssamarbeid spesielt innenfor analyse av transaksjoner og kundeadferd, med støtte av kunstig intelligens (KI)».

– Hva innebærer dette, rent konkret?

– Vi har hatt kjempeenergi i banken knyttet til mulighetene hos SDC, og jeg ønsker at vi skal ta med oss den energien inn i samarbeidet med Tietoevry. Vi skal ikke bare kjøpe ferdige produkter, men være en innovativ motpart. Vi eier oss selv og har muligheter til å gjøre spennende ting, forteller Ådland.

Han legger til at dette var noe SDC hadde sett, og det var en forutsetning også i en ny avtale med Tietoevry.

– Vi skal få til mye gøy sammen med Tietoevry. Ellers blir dette en nedtur for folkene våre. Jeg vil berømme Endre Rangnes for å ha tatt tak i selskapet, forteller Ådland.

Brenner ingen broer

Ådland forteller at Fana Sparebank har hatt en god relasjon med Tietoevry hele veien, og avsluttet avtalen med dem i 2024 på en ryddig måte. 

– Vi har alltid et mål om å ikke brenne noen broer. Vi har vært opptatt av å bevare et godt forhold til Tietoevry i forbindelse med en utkonvertering til SDC, og Tietoevry har vist seg fra en god side og har kommet oss godt i møte i prosessen med å utkonvertere til SDC med gode løsninger og innspill – det har gjort det enklere å gå tilbake igjen. Det å være ordentlig og ryddig, er alltid klokt, sier Ådland.

– Hvordan har dere gjort dette rent juridisk med SDC – hvordan har dere kommet ut av avtalen?

– Avtalen med SDC er konfidensiell, men jeg kan bekrefte at vi går ut av avtalen.

– Hvordan tar SDC dette?

– SDC har kommunisert at det selvfølgelig er trist. De synes det er leit at de ikke får fullført reisen vi hadde startet sammen, men dialogen har vært konstruktiv, og de har svart på en veldig fin måte, forteller Ådland.

– Heier på SDC

Ådland sier at hadde Fana vært ferdig med konverteringen til SDC i dag, er de sikre på at det teknologiske løftet fra Netcompany og innovasjonstakten ville vært spennende. 

– Men dette kom midt i et konverteringsløp for oss. Som bank er vi avhengig av at alle systemer skal fungere. Vi har bankkunder som bruker våre plattformer daglig og da må løsningene være oppe og kjøre hele tiden, sier han.

Han legger til at Fana heier på SDC og Netcompany og håper de lykkes med å gjøre dette bra, men han tror også gjennomføringen vil ta tid.

– Det er to ulike organisasjoner som skal slås sammen, påpeker han.