BOLIGLÅNSRENTE

Anklages for villedende rente-markedsføring: «En operasjonell feil»

Danske Bank fikk kritikk av bankdirektør for markedsføring. Nå har banken endret ordleggingen i markedsføringen og sier det har skjedd en feil.

Leder personmarked i Danske Bank, Marthine Bodd Five.
Publisert Sist oppdatert

Direktør for privatmarked i BN Bank, Endre Jo Reite, skrev nylig et innlegg om det han mener er boligrentelureri. I det legger han at banker markedsfører en rentesats rett før den heves.

Etter at Reite skrev innlegget, der han blant annet peker på Danske Bank som synder på dette området, har Danske Bank endret på markedsføringen av bankens boliglånsrente, til å gjelde fra 28.11.23, der det tidligere sto «Ny rente fra 28.11.23.»

Slik var ordlyden i Danske Banks markedsføring før endringen.
Slik er ordlyden i Danske Banks nye markedsføring

– I forrige uke lanserte vi vår nye kampanje «Ferdig forhandlet rente», hvor vi tilbyr en svært god boliglånsrente til alle. I vår eksterne kampanje har vi valgt å bruke fremtidig rente, slik den vil være fra 28. november. Vi ønsker å være transparente på rentenivået vårt, sier leder for personmarked Marthine Bodd Five i Danske Bank til BankShift.

Danske Bank oppgir at banken daglig melder inn den gjeldende prisen til Finansportalen, men at Jo Reite fikk med seg en feil fra Danske Bank.

– Justeringen Jo Reite har fanget opp her, var en operasjonell feil hvor vi i vår daglige rapportering meldte inn en økning før tiden. Dette ble justert igjen kort tid etter, og framkom da hos Reite som et rentekutt. Det var ikke intensjonen. Vi ser at kunder sammenligner rentenivået i finansportalen med sin nåværende rente i eksisterende bankforbindelse. Derfor har vi valgt her å rapportere vårt faktiske nivå, og ikke fremtidig, sier Five.

Bulder uenig i kritikken

En annen bank Reite trekker frem, er digitalkonseptet Bulder fra Sparebanken Vest. Direktør i Bulder, Simen Eilertsen ser problemet, men mener det blir en mer riktig sammenligning mellom bankene.

– Bankenes vanlige praksis ved en renteheving er at eksisterende kunder får endringen etter åtte uker, og nye kunder får den nye renten fra dag én. Forklaringen på hvorfor bankene effektuerer fra dag én på nye kunder har nok lite med et ønske om mer pristransparens for kundene, men er nok heller basert på et ønske om å effektuere den nye renteendring så raskt som mulig, sier Eilertsen til BankShift.

Han peker på at Bulder endret praksisen med å la ny rente tre i kraft for eksisterende og nye kunder samtidig, av to grunner.

– Vi så ikke grunnen til at nye kunder, eller kunder allerede i søknadsprosessen skulle få en dårligere deal enn eksisterende kunder. 

– Og vi ville at kunder lettere skulle kunne sammenligne sin rente i gammel bank med renten de ville få hos Bulder, sier Eilertsen.

Han vil også applaudere alle initiativ knyttet til hvordan prising på boliglån kan bli enklere å forstå for kunden, og viser til årets EPSI-undersøkelse (ekstern lenke).

– Bulder vant nylig EPSIs nasjonale kundeundersøkelse, særlig begrunnet med at vi «gjennom en tid med økonomisk usikkerhet lykkes godt med å kommunisere og informere kundene om renter, betingelser og andre ting som er relevante for dem», sier Eilertsen.

Fordel gamle

– Har det blitt en uting at banker markedsfører gammel rente?

– På et tidspunkt med renteheving vil du som kunde i en bank ha åtte ukers varsling før endringen effektueres. I denne perioden vil kunder som sammenligner renten sin med andre billigere alternativer kunne oppleve at forskjellen på å bytte ikke er så stor, fordi vi vet at mange ikke vet hva deres nye rente blir og sammenligner «gammel rente» hos sin gamle bank, men «ny rente» hos sin nye bank. 

– Gevinsten på å bytte vil da kunne fremstå som en renteheving mindre enn det den faktisk er. Dette blir fort til fordel for den gamle og dyrere banken, og til ugunst for kunden, sier Eilertsen.