DANSKE BANK - NORDEA

Boliglån blir værende igjen hos Danske Bank – oppfyller ikke kravene i avtalen

Flere Danske Bank kunder skal ha fått beskjed om at boliglånet ikke blir flyttet over til Nordea - tre dager før transaksjonen.

Danske Bank.
Publisert Sist oppdatert

I helgen skal 235.000 personkunder overføres fra Danske Bank til Nordea. Problemet for Danske Bank er at ikke alle personkundene blir overført i sin helhet. E24 skrev torsdag morgen at flere kunder har fått beskjed om at boliglånet deres ikke blir flyttet over, og dermed blir værende igjen i Danske Bank.

– Nordea og Danske Bank har blitt enige om en overtagelse av rundt 235.000 personkunder. Et svært begrenset antall kunder fikk i går beskjed om at deres boliglån ikke vil bli overført til Nordea, sier pressesjef Anna-Lena Nordling i Danske Bank til BankShift.

Nordea bekrefter derimot overfor BankShift at årsaken er at enkelte av kundene ikke oppfyller kunde-kravene som Danske Bank og Nordea ble enige om i avtalen mellom de to bankene.

– Det er Danske Bank sine kunder. Det vi kan si, er at vi i oppkjøpet satte noen kriterier for hva som skal til for at en kunde skal overføres, sier Anders Karde, digitalsjef i Nordea.

– Det finnes altså ingen teknologiske hinder for å overføre enkeltkunder, men det er kundeforhold som ikke oppfyller de kravene som dere har stilt på forhånd?

– Det er riktig. Vi har sagt til alle kunder at de er hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss, så må vi se på hvert enkelt tilfelle. Men vi har ikke innsikt i de enkelte sakene. Kundene tilhører Danske Bank. Vi vet bare at de ikke oppfyller krav til å bli overført hos oss, sier Karde.

Ønsker ikke gå i detalj

BankShift har forsøkt å få svar på hvor mange kunder det gjelder, hvilke kunder dette er, hvor lenge disse kundene vil bli værende hos Danske Bank, og kapasiteten til Danske Bank med å fortsatt ha en PM-portefølje etter overføringen til Nordea, uten å få konkrete svar.

– Dette er et resultat av forhandlinger mellom Danske Bank og Nordea og årsakene er sammensatt. Hvilke kunder dette gjelder har vi ikke anledning å gå i detalj på. De som ikke blir flyttet vil fortsatt ha sitt lån på gjeldende vilkår i Danske Bank. Vi skal selvsagt bistå kundene som tar kontakt med oss i en overgangsfase for å finne en løsning, sier Nordling.

Kundene som har tatt kontakt med E24 forteller om svak kommunikasjon rundt situasjonen, ettersom kundene fikk beskjed om dette tre dager før flyttingen skal gjennomføres.