KONKURRANSE

Slik skal BN Bank vinne kundekampen: – Går det mer enn ett minutt, så går alarmen hos oss

BN Bank har planen klar for å øke sine markedsandeler, og deler noen av detaljene med Bankshift.

Administrerende direktør Svein Tore Samdal i BN Bank.

BN Bank omtaler seg selv som en rask og enkel bank. Til BankShift sier banksjefen at det skal man fortsette å være, samtidig som man blir mer tilgjengelig også fysisk i tiden fremover.

– Vi har relasjonelle rådgivere som har bygd opp team både i Oslo og i Trondheim, som skal jobbe litt gammeldags. Vi går litt motsyklisk, for vi tror de større bankene beveger seg litt bort fra kundene, der alt skal være digitalt. Og da tror vi det er rom for oss å jobbe imellom, sier administrerende direktør Svein Tore Samdal.

Raskere enn de andre

Likevel handler det om å svare på henvendelser som kommer inn på raskest mulig måte. Også de digitale.

– Vi tror folk flest er lei av å sitte i telefonen og høre på ventemusikk. Vi tror at den banken som gir kunden raskest svar, ofte sitter igjen med kundeforholdet, sier Samdal.

Han forteller at BN Bank leter etter rådgivere i Oslo, som etter hvert skal sitte på bankens kontor i hovedstaden, der bedriftsrådgiverne sitter.

Gjennom pandemien hadde BN Bank en sterk vekst i sin utlånsportefølje. Samdal tror ryktet om en rask og enkel bank spredde seg blant potensielle kunder. Derfor har BN Bank en strategi på tidsbruken i kundekontakten.

– Går det mer enn ett minutt, så går alarmen hos oss. Jevnt over skal vi klare å holde oss til ett minutt i svar tid. Det er et kundeløfte, men også et kollegaløfte, der du skal få hjelp og svar fra kolleger så raskt som mulig. Vi skal være raskere enn andre banker, sier Samdal.

Trondheimsbank i Oslo

Da BN Bank leverte tallene for tredje kvartal 2023, var privatmarked og bedriftsmarked delt opp i henholdsvis 84,5 og 99,4 prosent på Østlandet. Historisk har det fungert bedre for banken i Oslo, spesielt på bedriftsmarkedet.

– Fra 2000 til 2015 hadde BN Bank en avdeling som drev med næringseiendom til hele landet i Trondheim. Da var omtrent 70 prosent av BM-porteføljen i Oslo. 90 prosent av tapene våre kom i de resterende 30 prosentene, sier Samdal.

– Så når det gjelder næringseiendom så er det i Oslo mesteparten av transaksjonene foregår. Historisk taper vi nesten ikke i Oslo. I Trondheim tar det litt lengre tid, det er ikke så mange aktører. I Oslo er det mange om beinet, og da trenger man banker som kan ta raske avgjørelser, sier Samdal.

Og med så stor del av både bedrifts- og personporteføljen på Østlandet, kunne det være naturlig å tenke at banken heller burde ha hovedsete i Oslo. Men det er ikke Samdal enig i.

– Vi er en trondheimsbank, stolt av å være en trondheimsbank, og skal fortsette å være en trondheimsbank. Men vi har alltid hatt en sterk posisjon på vestsiden av Oslo, sier Samdal.

Målet til BN Bank er å vokse raskere enn markedet. Amdal forteller at banken vokste med 50 prosent fra 2019 til 2023, og skal fortsette å være annerledes.

– Annerledes er et pluss-ord for meg, sier Samdal.