PERSONVERN
Forbrukerrådet mener Vipps bryter loven: – Det siste vi trenger
I en melding går Forbrukerrådet sterkt til angrep på Vipps' innhenting av fobrukeropplysninger.

Vipps sendte nylig ut et samtykke gjennom appen om å få bruke personopplysninger for å «tilpasse Vippsen din». Vipps ønsker å bruke kvitteringer og kjøpshistorikk til å målrette reklame i appen, noe Forbrukerrådet mener er ulovlig.
I en pressemelding skriver Forbrukerrådet at dette bryter personopplysningsloven og at Vipps manipulerer brukerne til å gi samtykke.
– Kvitteringer og kjøpshistorikk sier svært mye om oss, om det er kjøp av medisiner, reisevaner, matvarer eller bøker om politikk eller seksualitet. Dette er ikke informasjon som bør benyttes til å målrette reklame, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.
– Nesten alt vi gjør på nett blir overvåket, brukt til å lage profiler om oss og delt videre med et utall av selskaper. Det siste vi trenger er at selskaper som Vipps gjør denne overvåkningen enda mer inngripende. Dette er da også etter vårt syn et klart brudd på personopplysningsloven, legger hun til.
Forbrukerrådet skriver i sin melding at brukerne ble «dyttet til å trykke ja, samtidig som det ikke var en reell mulighet til å velge nei», og ber nå Datatilsynet vurdere både hvordan Vipps innhenter samtykke og planene om å bruke kjøpshistorikk til markedsføring.
Manipulerende design
– Vipps gjør sitt beste for å styre brukerne til å ta et valg som gagner selskapet. Dette er ikke i tråd med lovpålagte krav om at selskaper må samle inn frivillig, spesifikt og informert samtykke fra forbruker. Vipps tvinger også brukerne til å ta stilling til dette når appen åpnes, noe som regel er ved betaling og i en situasjon der de færreste har tid eller mulighet til å forstå hva som skjer.
Dermed mener Forbrukerrådet at de ikke kan se at Vipps har lovlig grunnlag til å behandle brukernes informasjon på den måten, og mener Vipps bryter flere prinsipper i personvernforordningen som krav om dataminimering, formålsbegrensning og rettferdig, lovlig og åpen behandling.
Ser på seg selv
Til BankShift sier kommunikasjonsjef Caroline Lunde i Vipps at det skal være enkelt å bruke Vipps, og det skal være enkelt for brukerne å forstå hvilken data som hentes inn, hvordan det blir brukt og at det skal være frivillig.
– Da vi sendte ut denne meldingen nå nylig, var åpenhet og tydelighet viktig. Nå som vi har fått såpass tydelige tilbakemeldinger fra Forbrukerrådet, må vi se grundig på klagen og om det er noe vi bør endre på hos oss, sier Lunde.
Til tross for at Forbrukerrådet skriver at det ikke var mulig å svare nei på innhenting av kjøpshistorikk, påpeker Lunde at det er flere av brukerne som trykte nei.
– Omtrent halvparten har svart ja, og halvparten har svar nei, sier Lunde.
Vipps fikk selv klagen i innboksen tirsdag morgen, uten å ha hatt noen samtaler med Forbrukerrådet tidligere. Lunde sier Vipps vil samarbeide med tilsynet om det skulle gå så langt.
– Vi ønsker selvsagt å følge alle lover og regler og vi tar denne klagen på største alvor, åpenbart. Nå tar vi en titt på klagen og ser om det er noe vi må endre på. Vi vil gi innsyn og dele det vi kan, om Datatilsynet skulle ha noen spørsmål, sier Lunde.