STRATEGI

BankID BankAxept flytter etterlevelse-tjeneste: – Godt i gang med å bygge en helt ny tjeneste

Nå får Kundesjekk fra BankID BankAxept ny drakt, og tjenestene på antihvitvask, KYC og bekjempelse av økonomisk kriminalitet skal utvides.

Leder for KYC i BankID Bankaxept, Eva Cecilie Sandberg.

BankID BankAxept utvikler stadig nye tjenester. Høsten 2023 opprettet selskapet merkevaren Stø. Ideen bak merkevaren er at digitale tjenester som ikke faller naturlig inn under BankID BankAxept, skal inn i Stø.

ID-kortet i BankID-appen var først ut til å bli flyttet over i Stø-drakt. Nå skriver selskapet at også Kundesjekk vil flyttes inn under merkevaren. Kundesjekk er selskapets tjenester på antihvitvasking, KYC (kjenn din kunde) og bekjempelse av økonomisk kriminalitet.

– BankID og BankAxept er sterke merkevarer som har eksistert i over 20 år. Man så at man dermed trengte et tredje merkevarekjennetegn, som da ble Stø. Denne merkevaren vil romme mer konkurranseutsatte tjenester, som ID-kort og nå KYC-satsingen, sier leder for KYC Eva Sandberg i BankID BankAxept til BankShift.

Helt ny tjeneste

I løpet av 2025 skal KYC-tjenesten Kundesjekk altså over i Stø-drakt, men selskapet skriver på sine sider at det også vil bli «nytt under panseret».

– Det er ingen hemmeligheter overfor kundene eller partnerne våre, vi har gjort to oppkjøp innen KYC, både Kundesjekk i 2022 og Beaufort Soulutions i fjor, og har siden jobbet med å bygge morgendagens KYC-tjeneste. Istedenfor å bygge videre på de to plattformene som er etablert i markedet, er vi godt i gang med å bygge en helt ny tjeneste, og det gjør vi gjennom godt samarbeid med både kunder og partnere, sier Sandberg.

Hun forteller at man gjennom høsten i fjor samlet flere bransjer og fikk ønsker og innspill, for å sikre at tjenesten fra Stø kan levere på det som trengs. En ny runde med bransjeforum er på trappene og uken før påske samlet Stø eiendomsbransjen, og flere bransjeforum er rett rundt hjørnet etter påske.

– Et viktig budskap er at vi tidligere har hatt to programvarer i markedet som har hatt sine begrensninger når det kommer til videreutvikling. Nå utvider vi horisonten ettersom vi har alt fra personforetak til banker på kundelisten, så bygger vi i stor grad hyllevare, men mer skalerbart og tilpasningsbart, som skal løse behov og utfordringer for kundene, sier Sandberg.

Bransjeforum

Den nye KYC-tjenesten er allerede godt i gang, og Kundesjekk fikk inn de første pilotkundene på tjenesten i desember. Håpet er å lansere den nye tjenesten etter sommeren en gang.

– Innsikten pilotkundene gir oss er superviktig. De vil være på tjenesten i en pilotfase frem til sommeren, så litt avhenging av hvor komplisert behov kunden har, vil vi lansere tjenesten etter sommeren.

– Det er i stor grad inspirert av software as a service og hvordan de lanserer tjenester, der man legger til moduler og ny funksjonalitet etter hvert som man går, legger Sandberg til.

«Mer enn et KYC-system» 

Integrasjon har vært et viktig tema for KYC-satsingen og Sandberg forteller at det å kunne snakke sammen med andre systemer har vært et viktig premiss for den nye tjenesten som bygges. Stø vil fokusere på kvalitetsdata og APIer, noe Sandberg mener vises tydelig i selskapets satsing.

– Vi har sidestilt KYC-softwaresatsingen med API og data, sånn at man får en mer helhetlig, integrert tjeneste. Det andre vi fokuserer på er kurs og kompetanse, sånn at vi kan legge til rette for at kundene faktisk lykkes med etterlevelse og har kontroll, sier Sandberg.

Derfor har også Stø beskrevet sin KYC-tjeneste som «mer enn et KYC-system». 

– Vi tar ikke den posisjonen vi har på KYC nå for gitt, selv om vi har merkevarene BankID BankAxept i ryggen. Vi ønsker å fortsatt tiltrekke oss relevante partnere, som vi for eksempel gjorde med PowerOffice innen regnskapsbransjen. Vi ønsker også å tilby kurs og kompetanse, så det kunne like gjerne stått “mer enn en systemleverandør”.

– Med tjenestene vi leverer fremover, vil løsningene være fleksible. Det er kanskje ikke bare kjenn-din-kunde som er formålet, men kanskje kjenn-din-leverandør, eller -ansatt. Vi skal ha en tjeneste til flere behov, også for folk og bedrifter som ikke nødvendigvis er underlagt av hvitvaskingsloven, sier Sandberg.

Øker satsingen

Hun påpeker avslutningsvis at KYC nå er opprettet som et eget forretningsområde, sidestilt med ID (BankID) og betaling (BankAxept) i selskapet, og at det bør si noe om ambisjonene Stø nå legger for arbeidet.

– Vi har bygget selskapet siden vi startet opp, og vi er rigget for vekst samtidig som vi lanserer denne nye plattformen. Vi vil ta en posisjon innen KYC og kommer med en økt satsing, som også eierne våre ønsker, sier Sandberg.