FINTECH

Dintero sikrer nær dobling av kundebasen med enkel frisørbetaling

Betalingselskapet Dintero nesten dobler antallet kunder med den største «splittbetaling»-avtalen hittil. 

Daro Navaratnam, daglig leder Dintero
Publisert

Det er markedsplassen Fixit, som organiserer timebestilling for 850-900 frisør- og velværesalonger, som nå integrerer Dinteros checkout-løsning slik at det blir mulig for kundene å betale samtidig som de bestiller time på nett eller i app.

Frisør- og velværekundene vil oppfatte det som at de betaler med «Fix Pay», ettersom Dintero leverer løsningen som et «white label»-API og vil tillate dem å velge mellom vanlig kortbetaling, Klarna, Vipps, Apple Pay og Google Pay når de skal betale.

– Det er vår største avtale hittil. Vi har litt over 1000 kunder fra før, og når vi har integrert alle Fixits salonger har vi passert 2000, sier Daro Navaratnam, daglig leder i Dintero til BankShift.

Den største avtalen

At det blir enklere for kunden å betale er en ting. At salongeiere også vil være sikret betaling for bookingen som er gjort online, er noe som reduserer kostnadene for kunder som ikke møter opp til avtalt time.  

– Vi ser en endring i forbrukeradferd som det er viktig å ta innover seg. Ved å tilpasse oss med digital tilstedeværelse og flere betalingsløsninger, skaper vi bedre handelsopplevelser og knytter salong, forbruker og produktleverandør tettere sammen, sier Ole Magnus Hundvin, omsetningssjef i Fixit i en pressemelding.

Deler opp betalingen

En vel så viktig del av løsningen, er Dinteros satsing på oppdelt betaling (split payments). Det sørger nemlig for at Fixit som markedsplass får sin «cut» av betalingen for at de tilbyr en bestillingsplattform i betalingsøyeblikket.

I tillegg tar Dintero hånd om hele KYC-prosessen for å onboarde nye salonger på markedsplassen, på vegne av Fixit.   

– Det er ganske så komplekst å gjøre den prosessen riktig. Derfor for har vi bygget vår egen KYC-løsning, kalt Quickr fra scratch, forteller Navaratnam.

KYC-sjekk på et kvarter

Han mener det var helt avgjørende, for å raskt kunne onboarde store mengder plattformskunder på en effektiv måte. 

– Kunden signerer på et skjema med BankID og så gjør vi all sjekk automatisk. Vi kan bli klare på et kvarter med en kunde, der andre kan bruke dager.

Ifølge Navaratnam er litt over en tredjedel av alle Fixit-salongene allerede onboardet. De som gjenstår regner han skal være på plass i løpet av kort tid.  

Bak markedsplassen Fixit står Bergen-selskapet Vitec Fixit Systemer. Det er et software selskap innen butikkdata, handels- og kommunikasjonsløsninger for norske frisør-, hud- og velværesalonger. Det er igjen en del av det svenske milliardkonsernet Vitec Software Group som leverer software til markedsplasser i hele Norden.