OPPSTARTSSELSKAPER
Disse fem norske selskapene er med i Mastercards fintech-konkurranse
Fem norske oppstartsselskaper skal konkurrere i Mastercards partnerskapsporgram.
Mastercard Lighthouse er et partnerskapsprogram som fokuserer på oppstartsselskaper i Norden og Baltikum. Konkurransen kobler selskapene med institusjonelle aktører som DNB, Danske Bank, SEB og Mastercard, i tillegg til en gruppe seriegründere.
Programmet gjennomføres to ganger i året, gjennom to klasser. Et for fintechselskaper og et for impactselskaper. Årets vårgjennomføring er den 12. Gjennomføringen av programmet siden oppstart i 2018.
I fintechdelen er det fem selskap fra Norge som deltar denne runden:
- Crowdworks - en software-fintech som ønsker å gjøre det enklere for oppstartsselskaper å finne riktig investor, og vice versa. En plattform for både nettverks- og kapitalbygging.
- Eedenbull - spesialiserer seg på innovative digitale betalingsløsninger for utstedere av kommersielle betalingskort. Bruker kunstig intelligens for å strømlinjeforme kort- og utgiftshåndtering.
- Funding Partner - en låneplattform for små og mellomstore bedrifter. Fundingpartner kobler bedrifter med investorer som er interessert i å tilby fleksibel bedriftsfinansierng og samtidig motta faste rentebetalinger.
- Optius.app - Bedrift-til-konsumer-fokusert spareapp som også kan spore innholdet i dagligvarene man kjøper.
- Receipts - en bedrift-til-bedrift-foksuert fintech som ønsker å revolusjonere kvitteringsbehandling og betalingskort-gjenkjenning i bedriftsmarkedet.
Disse konkurrerer mot fem selskap fra Danmark, og fem selskap fra Baltikum.
For impact-selskapene er det ett selskap som deltar fra Norge; Carbon Centrum.