ETTERLEVELSE

Lager verktøyet som gjør faktasjekken i sanntid: – Vet at bankene er opptatt av KYC

Factiverse sikter seg inn på finansbransjen og KYC med et verktøy som skal forenkle og forbedre arbeidsoppgavene på feltet. Akkurat nå jobber selskapet med DNB for å utvikle produktet.

Gründerne av Factiverse, Maria Amelie og Vinay Setty.
Publisert Sist oppdatert

Factiverse er et norsk selskap som startet med ideen om å faktasjekke utsagn i sanntid. Det gjorde at selskapet startet et samarbeid med mediebransjen, men planen har hele tiden også vært å ta seg inn i finansbransjen, forteller gründer og administrerende direktør Maria Amelie.

– De siste månedene har vi gjort mange undersøkelser mot finans. Det er mye spennende tech som allerede finnes i bransjen, men vi har mye å komme med, blant annet avansert mediasøk, som kan hjelpe de i bank som for eksempel trenger troverdige resultater fra interne og offentlige databaser, sier Amelie til BankShift.

KYC-verktøy

Factiverse ble til i 2020, etter at man startet forskningen som ligger til grunn i 2016. Tanken bak Factiverse er at internett bare blir større, mer uoversiktlig, samtidig som feilinformasjon og desinformasjon bare blir mer vanlig. Derfor ville Amelie, sammen med sin medgründer, Vinay Setty, starte et selskap som raskt kan gå gjennom ulike typer informasjon som blir presentert, for å sjekke fakta og validitet i informasjon og kilder, for å sjekke faktapåstander og troverdighet. 

Verktøyet kan også brukes hos banker som skal faktasjekke potensielle og inneværende kunder og investeringer, som ofte er manuelle oppgaver Factiverse har jobbet med å effektivisere.

– Vi vet at bankene er opptatt av KYC (know your costumer jour.anm.) og vi har egne API-er som bankene kan implementere i egne databaser. For er det én ting vi har lært gjennom undersøkelsene av finansbransjen, så er det at det er nok plattformer og integrasjoner hos bankene, sier Amelie.

– Vi kan også koble oss på andre databaser, så om en kunderådgiver for eksempel søker etter noe i vårt verktøy, kan de søke i våre databaser og bankens, gjennom ett søk.

Jobber med DNB

Nå om dagen holder Factiverse på med et pilotprosjekt hos DNB, der man i nesten fire måneder har testet ulike bruks-cases for å lage det Factiverse selv omtaler som “å lage godt innhold, unngå hallusinasjoner og research i forbindelse med AML”.

– Man kan samkjøre alle søkemotorer, registre, arkiv og pressemeldinger under ett klikk, som igjen gjør søkene enklere for rådgivere. Vi tilgjengeliggjør også metadata, så man kan legge ved og vise til etter behov. Vi ser jo blant annet at compliance er et viktig punkt for bankene, sier Amelie.

Gründeren forteller videre at selskapet også er i prat med flere bedrifter i finansbransjen, og at det helst er banker som har kommet litt lenger på alt innen kunstig intelligens. Disse bedriftene forstår som regel litt lettere hva Factiverse kan bidra med.

– Er det et problem at selskaper ikke forstår hva Factiverse driver med?

– Vi har blitt flinkere til å forklare, og folk er mye mer bevisste. Før var det mer sånn at «faktasjekking, ja det er kjekt å ha, men vi finner informasjonen selv». Nå er det et verktøy for sikkerhet. Man ønsker å være proaktiv i en verden der digital informasjon blir vanskeligere å navigere og stole på. Vi ser at de som jobber med finansielle beslutninger, om det er mot bedrifter eller i markedet, må henge med og sjekke informasjonen raskt, sier Amelie.

I en nylig fagfellevurdert artikkel fant man at verktøyet til Factiverse er bedre enn ChatGPT4 og Mistral 7b til å identifisere påstander det er verdt å sjekke, på hele 114 språk. Factiverse kom også bedre ut når det gjaldt å matche en påstand med nest beste troverdige kilde.

– Factiverse fokuserer også på transparens og forklarbarhet, som betyr at de som bruker modellene skal forstå hvorfor den gir et gitt resultat, sier Amelie.