ID-LØSNING
Lanserer ny ansiktsgjenkjenning for å forhindre KI-relatert svindel
Signicat lanserer en ny tjeneste i selskapets ID-løsning for mobilapper.
Det norske fintechselskapet Signicat skriver i en pressemelding at selskapet nå legger til ansiktsgjenkjenning for å forhindre kontoovertakelse og kunstig intelligens (KI)-relatert svindel.
Signicat, som leverer store deler av BankID i Norge, er også en internasjonal aktør på løsninger mot digital identitet og forebygging av identitetssvindel. Nå lanserer selskapet en ny autentiseringsmetode i MobileID, nemlig Face Authentication, eller ansiktsgjenkjenning. MobileID er Signicats flaggskipprodukt, som sikrer brukerautentisering via mobilapper.
I en rapport som Signincat selv har laget, vises det til at kontoovertakelse er den vanligste typen identitetssvindel i finanssektoren i Europa.
– Ifølge vår undersøkelse mener 68 prosent av beslutningstakerne i finanssektoren at identitetssvindel er en større trussel enn for tre år siden. Signicats Face Authentication gir avanserte sikkerhetsfunskjoner til MobileID, noe som sikrer at både bedrifter og deres kunder er beskyttet mot svindel. Denne funksjonen er en ekstra mekanisme for å redusere svindel i vårt produkt, sier Petter Iversen, norgessjef i Signicat.
Teknologien er basert på maskinlæringsteknologi og utfører en 3D Liveness check og 3D Face matching for hvert autentiseringsforsøk. Sjekken verifiserer om det er en ekte person til stede, noe som skal stoppe svindlere fra å bruke bilder og deepfake-videoer, mens det samtidig foregår en sammenligning med et ansiktskart som er blitt samlet inn under aktivisering, for å sikre at det er en match med personen.
– Introduksjonen av Face Authentication i MobileID understreker vår forpliktelse til å forbedre sikkerheten og gi en sømløs brukeropplevelse, sier produktsjef for Mobile Identity hos Signicat, Simone Andersson.
Signicat signerte tidligere i år også en avtale som samler all digital signering som gjøres i SDC hos Signicat.