FINTECH

Nisjebanken HMBradley vil levere teknologi til andre banker

Digitalbanken endrer nå retning fra å være personkundeorientert, til å bli en leverandør av digitale tjenester til bankbransjen.

Illustrasjonsfoto av kredittkortet til digitalbanken HMBradley.
Publisert

Den amerikanske nisjebanken HMBradley, som startet opp i 2019 og fokuserte på å gi kunder med mye innskudd en god innskuddsrente, skifter nå fokus. 

Banken sier i et intervju med Banking Dive at konkurransen mot de større bankene blir for tøff på innskudd. Derfor skal man nå fokusere mer mot andre banker.

– I starten vokste vi raskt, og det var enkelt å vokse da vi tok en posisjon der vi regnet på at innskudd kom til å bli verdifullt, noe banker ikke gjorde. Da markedet endret seg og innskudd ble verdifullt igjen for bankene, tok det mye vekk fra våre marginer, sier administrerende direktør og gründer Zach Bruhnke til avisen.

Han forteller at flere banker har tatt kontakt med HMBradley for å høre om muligheter for å bruke bankens teknologi.

På bakgrunn av interessen har HMBradley nå bestemt seg for å avvikle forbruksinnskudd og kredittkortprogrammene i løpet av de neste 30 dagene, og heller fokusere på å levere digitale tjenester til andre banker.