DATAFEIL

Tietoevry bekrefter inkassofeil

Deler av inkassosakene, der det ble krevd inn for mye penger av kundene hos norske banker, stammer fra en feil hos Tietoevry.

Managing director Christian Pedersen i Tietoevry Create og toppsjef Kimmo Alkio (t.h.) i Tietoevry under NHOs årskonferanse..
Publisert Sist oppdatert

18. desember kom Finanstilsynet ut med en rapport der tilsynet slo fast at «flere titalls millioner kroner» for mye var krevd inn ved en feil i inkassosaker hos flere norske banker. Det skal dreie seg om 40.000 saker.

– Finanstilsynet ser alvorlig på det store omfanget av saker og kunder som hendelsene har rammet, og den lange tiden som har gått uten at feilene har blitt avdekket. Samtlige involverte finansforetak og inkassoforetak gjennomfører rettinger i samsvar med Finanstilsynets vurderinger. De har også redegjort for tiltak de har iverksatt for å unngå lignende feil i fremtiden, sa seksjonssjef Jo Gjedrem i seksjon for atferdstilsyn på bank- og forsikringsområdet i Finanstilsynet til BankShift etter at rapporten var sluppet.

Selskapene det dreier seg om er Fana Sparebank, KLP Banken, Nordeas filial i Norge, Nordea Eiendomskreditt, Nordea Finans Norge, NorgesGruppen Finans, Sparebank 1 SR-Bank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Sparebanken Sør, Sparebanken Vest, Intrum, Kredinor og Lowell Norge.

Tietoevry

Feilen skal ha ligget i IT-systemet som sendte inkassosakene fra bankens system, over til inkassoselskapene. Tietoevry har nå bekreftet overfor DN at det var hos dem feilen lå.

– Tietoevry sender på vegne av en gruppe banker en datafil til inkassoselskaper med informasjon om forfalt beløp knyttet til kredittkortfaktura. Denne datafilen inngår i inkassoselskapenes videre oppfølging og saksbehandling, skriver pressekontakt Geir Remman hos Tietoevry til DN.

– Hos Tietoevry omfattet avviket i datafilen om lag 13.000 kredittkortkunder i Norge for perioden 2018 til november 2022. Avviket ble umiddelbart rettet når vi ble gjort kjent med dette, skriver Remman.

Nordea

Nordea som ikke benytter seg av Tietoevry fortalte at feilen kom fra IT-systemet og bekreftet at feilen, bare hos dem, hadde gitt 26.000 feil.

– Det har oppstått i prosessen der sakene ble sendt til inkasso. Det var en feil i IT-systemet som nå er ryddet opp i, sier pressesjef Cathrine Graff til BankShift.

Hun forteller at det har vært et stort arbeid som har pågått i ett år, og at det var Nordea som ga beskjed til Finanstilsynet om feilen.

– Vi oppdaget feilen i egne kontroller og tok kontakt med tilsynet. Vi ga beskjed så fort vi oppdaget dette, og da begynte også arbeidet med å refundere kundene, sier Graff.